Legendární automobilka Bugatti oslavila stovku

Paříž – Značka Bugatti oslavila sté narozeniny. Legendární automobilka, která se stala symbolem luxusu a sportovního ducha, zažívala svůj zlatý věk ve 20. a 30. letech, kdy její auta vyhrávala doslova jeden závod za druhým. Firmu založil Ital Ettore Bugatti ve francouzském Molsheimu. Druhá světová válka ale znamenala postupný konec společnosti, obnovit se jí podařilo až v novém tisíciletí koncernu Volkswagen.

Zakladatel značky, Ettore Bugatti stavěl auta ještě před tím, než si založil vlastní firmu. S jedním takovým vyhrál ve svých osmnácti letech Velkou cenu Milána, psal se rok 1901. O osm let později už vozy nesly i jeho jméno. Typ 35 je dodnes vůbec nejúspěšnějším závodním autem všech dob. Na kontě má přes dva tisíce vítězství.

Už v době svého vzniku nebyly bugatky levnou záležitostí, dnes se cena každého zachovalého kousku pohybuje v milionech, často i eur. Třeba typ Royale, kterých se do dneška zachovalo jen šest, stojí odhadem 15 milionů eur. Bohatí sběratelé ale přesto často neváhají vyrazit se svými vozy na běžné silnice.

2 minuty
Sto let Bugatti
Zdroj: ČT24

Guy Caquelain, obchodní ředitel Bugatti:

„Díky skvělým autům, ale i díky těm, kteří je udržovali, žila značka tak dlouho.“

Po druhé světové válce firma postupně zanikla a pokusy o její oživení ztroskotaly. Podařilo se to až Volkswagenu. V roce 2005 pak vyjíždí Bugatti Veyron s tisícikoňovým motorem a cenou v přepočtu 35 milionů korun.

Novinka jako první silniční auto v historii překonala rychlost 400 kilometrů v hodině. To nedalo řadě lidí spát a začal hon na Veyron. Americký SSC Aero měl dosáhnout rychlosti 411 kilometrů za hodinu, o čtyři kilometry víc než Bugatti. Konstruktéry Bugatti to ale nechává v klidu. „Jsou to firmy, co postaví někde auto a jedou, Veyron je sériový vůz, to pro nás nejsou konkurenti, nebereme je vážně,“ tvrdí sebevědomě ředitel komunikace automobilky Georges Keller.

U Veyronu Bugatti zřejmě nekončí. Firma na vlastní narozeninové party ukázala studii superluxusní limuzíny Bugatti Galibier. Má stejný motor jako Veron. Zda se dostane do výroby, rozhodnou sami zákazníci.

Načítání...