Jančura na Slovensku: Chceme stejné podmínky jako státní železnice

Majitel RegioJetu Radim Jančura žádá od slovenské vlády, aby jeho společnosti proplácela kompenzace na slevy sociálním skupinám tak, jako to dělá v případě státních železnic. Pokud by se mu nepodařilo slovenské politiky přesvědčit, může v krajním případě provoz na lince mezi Bratislavou a Košicemi dokonce i ukončit. Podle Jančury totiž nelze provozovat tuto nejvytíženější slovenskou linku se ziskem, když studenti, důchodci a děti jezdí ve vlacích státních železnic zdarma.

RegioJet v prosinci expandoval na slovenské koleje s velkou slávou. Start na lince z Bratislavy do Košic probíhal za doprovodu bubnujících tanečníků a sebevědomých prohlášení o tom, že Slováci zažijí ve vlacích dosud nepoznaný komfort. O čtyři měsíce později je však situace jiná. „Jedním ze scénářů opravdu je, že v prosinci tuto linku ukončíme. Zatím se však jedná o krajní možnost,“ cituje Jančuru slovenský Denník N. „Naším cílem je především donutit stát změnit tento diskriminační přístup,“ doplňuje Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí holdingu Student Agency, jehož je RegioJet součástí. 

Jeho podnikání naráží především na stoprocentní slevy pro studenty, důchodce a děti, které od 17. listopadu 2014 zavedla vláda premiéra Roberta Fica (Směr-sociální demokracie). Na lince mezi Bratislavou a Košicemi je dnes nabízí státní rychlíky. „Tyto skupiny tvoří běžně asi čtyřicet procent cestujících ve vlacích, s námi však cestuje jen zlomek. Pokud je nemáme šanci přitáhnout, nemáme šanci být ziskoví,“ dodal majitel RegioJetu.

RegioJet požaduje od vlády alespoň částečné kompenzace. Nabízí, že bude studenty a důchodce vozit zdarma, ale žádá proplacení poloviny nákladů. „Už dnes dáváme studentům padesátiprocentní slevu, ale to nestačí. Musíme nabídnout stejné podmínky, jaké mají státní rychlíky. Potřebujeme od státu alespoň nějaký příspěvek,“ uvedl Jančura. Mělo by se jednat o 50 tisíc eur (1,3 milionu Kč) měsíčně.

Radim Jančura a jeho RegioJet
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

RegioJet už tak poslal tamnímu ministerstvu dopravy faktury. Žádá v nich proplatit zmíněné padesátiprocentní slevy, které studentům poskytuje od minulého roku. Slovenské ministerstvo dopravy však jakékoli ústupky odmítá s odvoláním na to, že RegioJet jezdí na lince Bratislava–Košice „na vlastní riziko“. Slevy podle něho platí pouze pro spoje, na které mají dopravci uzavřenou smlouvu o dopravě ve veřejném zájmu. Na komerční vlaky se tyto slevy nevztahují. Ministerstvo dopravy tak například proplácí RegioJetu slevy na trati Bratislava–Komárno, kde soukromý dopravce jezdí na objednávku státu.

Zatím se zřejmě bude jezdit dál

Je však také pravděpodobné, že to majitel RegioJetu Radim Jančura ještě rok na Slovensku zkusí, píše tamní Denník N, protože požádal o zařazení svých vlaků do jízdního řádu pro rok 2016. Není dokonce vyloučeno, že své spoje v příštím roce ještě posílí. „Vše bude záležet na tom, zda nám vláda alespoň v některých věcech ustoupí,“ říká Jančura.

Jízdné zdarma se nelíbí ani mnohým Slovákům

Jízdné zdarma, které ve vlacích státního dopravce ZSSK zavedla Ficova vláda, přitom dělí i samotnou slovenskou společnost. Velká část Slováků označila tento krok za značně populistický, navíc ZSSK nemá doposud ani potřebné kapacity pro velký zájem o přepravy zdarma. Slovákům se jednoznačně hodnota nulového jízdného nezamlouvá, už před samotným zavedením si získala tisíce kritiků jak z řad pravidelných cestujících, tak i lidí, kteří vlakem jezdí sporadicky. „Doplácet na to budeme všichni“ znělo nejvíce komentářů na sociálních sítích.

Vlaky dopravce ZSSK navíc nedisponují dostatečnou kapacitou, aby se do nich vešla početnější skupina neplatících cestujících, a proto začíná být problém s obsazeností některých vlaků i ve skupině platících. Slovenské dráhy sklízejí i kritiku za jejich doporučení pro platící cestující. Totiž, pokud se do vlaku z tohoto důvodu nevejdete, vyčkejte si na další spoj. Takové argumenty ale dle vyjádření cestujících na sociálních sítích spadají tak někam do Indie nebo Afrických republik.

K dosti zvláštnímu způsobu jisté selekce cestujících dochází u pokladen ZSSK. Dopravce disponuje interním seznamem vlaků, u kterých má přesně definované rozdělení kapacity na platící a neplatící cestující. Pokud student nebo důchodce u pokladen bude požadovat přepravu zdarma, může být odkázán na nutnost zaplatit si běžnou jízdenku - to tedy v případě, pokud kapacita vlaku je již pro přepravy zdarma zcela vyčerpána.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 8 hhodinami

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 12 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 15 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 15 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...