Praha – Česko vyváží mnohem více informačních a komunikačních zařízení než osobních automobilů, jejichž produkce je považována za hlavní hnací motor tuzemské ekonomiky i exportu. Naše země tak patří mezi největší vývozce tzv. ICT zboží v Evropě i ve světě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.
Hlavním motorem tuzemské ekonomiky nejsou auta, ale ICT
Vývoz automobilů dominoval tuzemskému exportu do roku 2001, kdy jeho hodnota obnášela 111 miliard korun. Z Česka byly tehdy vyvezeny ICT výrobky v hodnotě 97 miliard korun. V následujících letech se ale karta obrátila a v roce 2010 vývoz ICT zboží dosáhl rekordní hodnoty 380 miliard korun, zatímco vývoz automobilů činil 239 miliard korun.
Robin Rašín, Český statistický úřad:
„Rozvoj zahraničního obchodu, nebo naopak jeho pád, bývá ekonomy často spojován s produkcí a vývozem v automobilovém průmyslu. Je to pravda jen částečně. Od roku 2002 Česko vyváží daleko více ICT zboží než například osobních automobilů.“
Česko tak dnes patří mezi největší vývozce informačních a komunikačních zařízení v Evropské unii. Ještě předloni obsadilo první příčku Nizozemsko, na které připadl vývoz tohoto zboží v hodnotě bezmála 50 miliard eur. Druhé bylo Německo (29,6 miliardy eur), za kterým následovalo Maďarsko (15,8 miliardy eur) a čtvrtá pozice připadla Česku (12,9 miliardy eur). Na světovém žebříčku se Česko v roce 2009 řadilo do první desítky největších exportérů ICT výrobků.
Střední Evropa se stala hlavní výrobní oblastí ICT
Středoevropský region nyní patří mezi hlavní výrobní oblasti ICT zboží. Podíl Česka, Polska, Slovenska a Maďarska na celkovém vývozu těchto výrobků z EU v roce 2010 činil 25 procent. „Ještě před deseti lety byla situace v Evropě poněkud odlišná a hotové ICT výrobky tvořily důležitou exportní komoditu v zemích, jako jsou Irsko, Finsko, Švédsko či Spojené království,“ uvedl Rašín.
Ze statistických údajů ovšem vyplývá, že ICT sortiment tvoří významný podíl také na straně dovozu. Například v roce 2009 přesáhl jeho podíl hranici 15 procent. „Zásadní část dovezeného ICT zboží tvořily nejrůznější díly a části nehotových produktů. Naopak směrem ven z Česka směřovaly kompletní hotové výrobky. Není proto pochyb, že na našem území se velké množství produktů montuje a odváží zase dál s minimální přidanou hodnotou,“ uvedl Rašín.
Mezi největší tuzemské producenty ICT zboží patří například společnost Foxconn, která v Pardubicích a Kutné Hoře vyrábí počítače. Předloni firma Foxconn v Česku vykázala tržby přes 100 miliard korun, které meziročně zvýšila téměř o 30 miliard korun.