České dráhy ohlásily loňskou ztrátu 1,4 miliardy korun. Více opravovaly a prohrály arbitráž

Zvýšené náklady kvůli opravám železničních tratí a prohraná arbitráž se Škodou Transportation způsobily, že České dráhy vykázaly za loňský rok ztrátu téměř 1,4 miliardy korun. O rok dříve skupina, kam patří mimo jiné i nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění. Naopak od ČD Škoda Transportation zvýšila své tržby na 18,3 miliardy korun.

Větší opravy a prohraná arbitráž zatížily hospodaření Českých drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun. „Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun. Zhruba dvojnásobek pak České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské Škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 třísystémových lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.

Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy. I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici.

Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.

  • Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika.
  • Na konci loňského roku provozovaly České dráhy na 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek.
  • Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.
  • Zdroj: ČTK

Škoda Transportation má rekordní tržby

Strojírenská skupina Škoda Transportation v minulém roce zvýšila své tržby o jedenáct procent na 18,3 miliard korun. Čistý zisk sice výrobci vlaků a lokomotiv klesl na čtvrtinu, zlepšení situace ale přišlo ze zahraničí.  Většinu ze svých 92 nízkopodlažních tramvají šlo do zahraničí, celkově šlo na export 54 procent produkce.  

Načítání...