České dráhy doplatily Škodě Transportation 723 milionů korun a naplnily tak verdikt podzimní arbitráže v letitém sporu o dodávku 20 lokomotiv. Uvedl to server E15, jemuž platbu potvrdily obě strany sporu. Peníze Škodě přiznal rozhodčí soud jako doplatek kupní ceny a inflační navýšení. České dráhy se ale dál domáhají zrušení rozhodčího nálezu.
České dráhy doplatily 723 milionů korun za zpožděné lokomotivy. Spor ale nekončí
Rozhodčí nález je pravomocný, byť s ním nesouhlasíme a domáháme se jeho zrušení u soudu, řekl serveru mluvčí drah Radek Joklík. Podle E15 tak soudní spor může trvat léta, v úvahu připadá i dohoda.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ale dráhy mohly s vyplacením peněz počkat. „Rozhodčí soud v tomto sporu rozhodl skandálním a protiprávním způsobem. Stát nemůže být trestaný za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a bez povolení jezdit například v Německu. Po představenstvu Českých drah požaduji využití všech právních prostředků, aby zaplacené peníze mohly vymáhat zpátky,“ sdělil ministr v tiskovém prohlášení.
Spor sleduje i prezident
České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje předělat.
Soud nakonec rozhodl, že dráhy mají výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun. Dráhy Škodě zaplatily 468 milionů korun a proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu. Ministr dopravy Dan Ťok je současně vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatily. Rozhodnutí arbitrů označil za skandální a protiprávní, postup Škody je podle něj nemravný. Zaplacení plné ceny by podle dřívějšího vyjádření Ťoka zvedlo ceny jízdného. Ministra Ťoka v jeho postoji podpořil prezident Miloš Zeman.
Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.