Praha – Na deseti místech v Česku dnes proběhla rozsáhlá akce zaměřená především na přepravu nebezpečných látek v kamionech a v cisternách. Policisté, celníci, hasiči a experti z České inspekce životního prostředí odhalili tři vysoce riziková vozidla, u dalších čtyřiceti pak konstatovali drobnější problém. Mezi nejvážnější patřil prasklý brzdový kotouč a unikající hořlavina. Celá akce byla součástí koordinovaného mezinárodního zátahu a v Evropě má pokračovat až do konce týdne.
Z cisterny unikala hořlavina, jeden řidič dostal infarkt
Mezi nejčastěji zjištěné prohřešky tentokrát patřily závady v technickém stavu kamionů. Řidiči měli problémy například s předepsaným osvětlením nebo s pneumatikami. „Takových závad jsme objevili třicet tři. K tomu jsme zjistili sedm případů, kdy šoféři řídili déle, než je povoleno. Další kamion pak dokonce vůbec neměl tachograf, jiný u něj měl utrženou plombu,“ vypočítal Pavel Nosek z Policejního prezidia, který celou akci koordinoval.
Unikající hořlavinu musí hasiči přečerpat do jiné cisterny
„Jenom kauce jsme uložili ve výši přes sto čtyřicet tisíc korun. Mezi nejvyšší pokuty patří sankce za prasklý brzdový kotouč nebo unikající hořlavinu,“ dodal. Právě poslední dva uvedené případy vnímá policie jako nejvážnější. Oba mají na svědomí řidiči ze stejné srbské firmy. První musel čekat na dálnici na opravu brzd, druhý na střídání. K unikající chemikálii na dálnice D5 museli být dokonce přivoláni hasiči, kteří spolu s policií nařídili přečerpání nebezpečné látky do jiné cisterny.
Vybraná vozidla odkláněli policisté celý den na odstavná parkoviště. Kontrola byla skutečně důkladná, ke každému vozu okamžitě přišlo až patnáct lidí. Někdo se zaměřil na pneumatiky, jiný na platnost STK, další kontroloval povinné přestávky řidiče, ostatní pak upevnění nákladu a hlavně výbavu, nutnou pro přepravu chemických látek. Hasiče zajímalo, jak jsou chemikálie uskladněny, celníky zase to, zda odpovídá dokumentace k převozu. „Přeprava nebezpečných věcí se stala každodenní záležitostí. Běžné jsou třeba přepravy pohonných hmot nebo technologických příměsí, jako je například cisterna s roztavenou sírou, kterou jsme zastavili dnes,“ řekl ČT Nosek.
Jeden z řidičů dostal při vážení kamionu infarkt
Řidiči jsou na časté kontroly zvyklí. „Protože spadáme pod nebezpečné náklady, tak procházíme kontrolou častěji. Je to na denním pořádku,“ tvrdí například řidič Radek Hanzlík. Jeho cisterna prošla bez problémů. Na parkovišti ve Starém Hrozenkově ale měla další kontrola i těžkou dohru. Jednoho z řidičů stihl při vážení kamionu infarkt. Záchranáři jej museli ve vážném stavu odvézt do slovenské nemocnice.