Vyvlastnit, začít stavět dálnici a pak se teprve přít s vlastníky? Zatím neprůchodné, hodnotí šéf dopravního podvýboru

27 minut
Martin Kolovratník v Interview ČT24: „Chtěli bychom se inspirovat polským modelem“
Zdroj: ČT24

Pokud by měla příprava stavby dálnic nebo třeba vysokorychlostních tratí výrazně zrychlit, jsou potřeba zásadní změny legislativy včetně způsobu výkupu pozemků. Na to ale Česko zatím není připraveno. V Interview ČT24 to řekl předseda dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martin Kolovratník (ANO). Upozornil, že zákony, které například přiřknou státu pozemky hned po vydání územního rozhodnutí, stojí za polským dopravním „zázrakem“ posledních let.

Polsko dlouho platilo za zemi kriticky postrádající dálnice. Ještě na přelomu století jich mělo jen asi 500 kilometrů z plánovaných zhruba osmi tisíc, z nichž více než pětinu postavili Němci ještě před válkou. Po roce 2008 se ale každý rok otevíraly stovky nových kilometrů a dnes již je hotová zhruba polovina plánované sítě.

V Česku naopak nejsou výjimkou roky, kdy se neotevře vůbec nic – jako v letech 2013 a 2014 – nebo čtyři kilometry jako předloni. Aby se tempo výstavby alespoň zdálky přiblížilo Polsku, bylo by podle Martina Kolovratníka (ANO) potřeba inspirovat se polskými zákony.

„Polsko má v zákoně řečeno, že když je liniová stavba schválena, získá územní rozhodnutí, v ten moment stát získá ze zákona i práva k pozemkům. Může hned stavět. Vyrovnání s majiteli řeší až následně,“ upozornil.

Něco takového považuje v současné Poslanecké sněmovně za neprojednatelné. „Zkuste si to představit u nás. V prostředí České republiky dostaneme za uši, že vyvlastňujeme, že jsme se vrátili před rok 1989,“ míní poslanec, který je místopředsedou hospodářského výboru sněmovny a šéfuje jeho dopravnímu podvýboru.

Martin Kolovratník naznačil, že legislativa podobná polské by mohla být tématem pro příští volby. „Říkáme, že bychom se chtěli inspirovat polským modelem. Nabízím to lidem – našim voličům, voličům ostatních stran – pojďme udělat společenskou dohodu,“ řekl.

Domnívá se, že by se automatické vyvlastnění mohlo týkat jen některých liniových staveb, které by byly zařazeny na „seznam opravdu strategických staveb“, na kterém by figurovaly zbylé úseky dálnic nebo vysokorychlostní tratě.

Kolovratník nechce být ministrem. Má hejtmanské ambice

Situaci v resortu dopravy ovšem kromě znění zákonů v minulosti dlouhodobě komplikovala velká politická nestabilita. Ministři dopravy se měnili velmi často, mnohem častěji než vlády, a po relativně stabilní šestileté éře Dana Ťoka (za ANO) se zdá, že je problém zpět. Vladimír Kremlík (za ANO) nebyl ve funkci ani rok, když ho kvůli zakázce na elektronické dálniční známky nahradil Karel Havlíček (za ANO).

Jeho jmenování ministrem dopravy ale vzbudilo rozpaky, neboť zároveň šéfuje resortu průmyslu a obchodu. K tomu, aby jmenoval jiného stálého ministra dopravy, vyzvali premiéra Andreje Babiše (ANO) například komunisté, o které se jeho menšinová vláda ve sněmovně opírá, a výhrady dávají najevo i koaliční sociální demokraté.

Martin Kolovratník ale jejich obavy nesdílí. Sice pochválil spolupráci s Vladimírem Kremlíkem, ale podobně se vyjádřil i o Karlu Havlíčkovi. „Máme tam Karla Havlíčka, který má tah na branku. Musím odmítnout spekulace, že je to o personální nouzi. Je to o manažerském řízení, o efektivitě,“ poznamenal poslanec. 

Ačkoli o Kolovratníkovi samotném se v souvislosti se změnami na ministerstvu dopravy také spekulovalo, nabídku od premiéra nedostal. Babiš podle něj ví, že má jiné zájmy. „Mým velkým tématem je teď nově regionální politika, chystáme se na krajské volby, kolegové z hnutí ANO mě oslovili. Jsem poctěn a chci tu výzvu zkusit,“ avizoval.

Kromě toho chce dále pracovat jako poslanec a věnovat se přípravě zákonů. „Takže téma ministerské, exekutivní z mého pohledu není na stole,“ ujistil.

„Když někdo udělá chybu, musí za ni umět zaplatit,“ chápe Kolovratník odvolání ministra

Byť exministra Kremlíka chválil, jeho odvolání považuje vzhledem k situaci, za které k němu došlo, za správné. Nad tím, jak urputně hájil zakázku na elektronické dálniční známky, která byla kritizována jako předražená, se ale Martin Kolovratník podivil.

„Asi byla ze strany Vladimíra Kremlíka nevhodná komunikace, vysvětlení problému. Vnímám od občanů, že je to převážně hodnoceno kladně – někdo udělá chybu, musí za ni umět zaplatit. To je v politice běžné,“ uzavřel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...