Filip volá po dohodovacím řízení kvůli plánu nechat Havlíčka na dvou ministerstvech

61 minut
Otázky Václava Moravce, 1. část
Zdroj: ČT24

Předseda KSČM Vojtěch Filip hrozí premiéru Andreji Babišovi (ANO) dohodovacím řízením k toleranční smlouvě kvůli rozhodnutí trvale ponechat Karla Havlíčka (za ANO) v čele dvou ministerstev zároveň. Babiš dal při jmenování Havlíčka ministrem dopravy najevo, že jej chce v čele tohoto resortu a zároveň i ministerstva průmyslu a obchodu ponechat do konce volebního období. V Otázkách Václava Moravce řekl Filip, že by mohl výhrady premiérovi vyjádřit na jaře během jednání o rozpočtu na příští rok.

Komunisté, o jejichž toleranci se opírá nynější kabinet, neskrývají nespokojenost s premiérovým záměrem, že bude Karel Havlíček řídit dvě ministerstva rok a půl. Podle šéfa strany Vojtěcha Filipa mají ale omezené možnosti, jak dát premiérovi nelibost najevo, protože požadavek na to, aby měl každý resort vlastního ministra, není součástí toleranční smlouvy. Na jaře by se to ale mohlo změnit.

„Není to předmět naší dohody o toleranci. Musel bych v rámci nějakého dohodovacího řízení, které máme uzavřeno v dohodě o toleranci, říct, že například v dubnu, v březnu, při tvorbě státního rozpočtu se mi nejeví, že dostatečně vyjednáváme jednotlivé kapitoly. (…) Toho se chystám využít,“ řekl Filip v Otázkách Václava Moravce. Na dohodovací řízení by dojít nemuselo, s Babišem chce Filip o budoucnosti ministerstva dopravy jednat neformálně již dříve.

Ani místopředseda vládního ANO Jaroslav Faltýnek ale nedokáže říct, zda Havlíček skutečně povede ministerstvo dopravy až do voleb. Míní, že prozatím se od nového šéfa dopravy očekává restrukturalizace úřadu. „Uzpůsobí strukturu tak, aby byla z jeho pohledu a z pohledu pana premiéra pro resort funkčnější,“ řekl.

Výhrady navíc mají kromě KSČM i koaliční sociální demokraté. Podle Faltýnka nejspíše budou chtít o budoucnosti ministerstva dopravy hovořit na koaliční radě. 

Předseda opozičních Pirátů Ivan Bartoš v souvislosti s odvoláním předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) a jeho nahrazením Havlíčkem hovoří o spin doctoringu – Babišově snaze obrátit nelichotivou situaci ve vlastní prospěch. Kremlík musel skončit kvůli zakázce na provoz e-shopu na elektronické dálniční známky a opoziční poslanec neočekává, že by restrukturalizace vyřešila jakýkoli problém, se kterým se resort potýká.

„Staví se dálnice pomalu proto, že je na ministerstvu špatná struktura managementu? Co přináší restrukturalizace za řešení problému?“ poznamenal Bartoš. Dopravě by podle něj spíše prospělo mít na ministerstvu kompetentní lidi. Havlíčka za takového nepovažuje vzhledem k tomu, že zároveň má i jiný resort.

„Říct, že ministerstvo, které mají občané – snad po financích – nejméně rádi, protože silnice nejsou, že to vyřeší, že tam dá půlku ministra? Doufám, že koaliční partneři v tomto zareagují,“ dodal šéf Pirátů s odkazem na odmítavé postoje, které vyjádřila nejen KSČM, ale i ČSSD.

Do slučování ministerstev se nikdo nehrne

Jinou otázkou je případné sloučení ministerstev dopravy a průmyslu, o kterém se politici ANO rovněž zmiňovali, ale kvůli nutné změně kompetenčního zákona není zatím na pořadu dne.

„Nemá smysl, aby menšinová vláda předkládala bez dohody s ostatními subjekty ve sněmovně změnu kompetenčního zákona,“ připustil Jaroslav Faltýnek. Zopakoval argumenty svého stranického šéfa, který připomněl, že sloučení resortů v minulosti již navrhovala ODS, je ale podle něj potřeba nejprve případné změny důkladně prodebatovat.

Vojtěch Filip by se zásahu do kompetenčního zákona nebránil, domnívá se ale, že by mělo jít spíše o upřesnění toho, co má které ministerstvo na starost. Ivan Bartoš potom volá hlavně po lepší spolupráci úřadů. Ty spolu podle něj spíše soutěží. „Dělali jsme dostupné bydlení, zákon o sociálním bydlení – to je pod MMR. K tomu logicky potřebujeme ministerstvo práce a sociálních věcí, protože to je otázka sociální. Ale resorty se nejsou schopny domluvit,“ poukázal.

Že by sloučení něco přineslo, však šéf Pirátů pochybuje. Jedinou možnou úsporou, kterou si dokáže představit, je plat jednoho ministra.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 55 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 19 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...