Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) se ujal funkce ministra dopravy. Nahradil tak Vladimíra Kremlíka (za ANO), kterého premiér Andrej Babiš (ANO) odvolal kvůli zakázce k elektronickým dálničním známkám. Havlíček povede resorty dopravy a průmyslu současně. Že by se měl Kremlík stát Havlíčkovým náměstkem, premiér při uvedení nového ministra do funkce vyvrátil. ANO podle něj nedává trafiky, žádné nové politické náměstky nejmenuje.
Odvolaný Kremlík náměstkem nebude, resorty se neslučují, prohlásil Babiš
Pozice politických náměstků je dědictvím po „tradičních politických stranách“ a pod Havlíčkem nebude žádná zřízena, uvedl Babiš. Další Kremlíkovo působení na ministerstvu záleží na Havlíčkovi.
O nástupu Kremlíka do funkce náměstka informoval ve čtvrtek deník Mladá fronta DNES. „Dohodli jsme se, že tam zůstane v pozici náměstka. Bude panu Havlíčkovi pomáhat v některých věcech, například majetkových,“ citoval list Babiše. V pátek ale premiér popřel, že deníku informaci potvrdil.
Sloučení ministerstev není v plánu
Babiš také odmítl tvrzení, že se má ministerstvo dopravy sloučit s ministerstvem průmyslu a obchodu. „Žádná ministerstva se neslučují, není to v plánu a není to ani možné, je to kompetenční záležitost, záležitost toho, že nemáme většinový systém,“ prohlásil Babiš.
Když v pondělí oznámil, že Havlíček povede vedle průmyslu i dopravu, mluvil předseda vlády o tom, že Havlíčkův nástup může být základem perspektivní fúze resortů. V pozdějších vyjádřeních hovořil také o pozitivech sloučení dalších ministerstev.
Babiš rozhodl o odvolání Kremlíka v pondělí, podle něj manažersky nezvládl situaci kolem zakázky na IT systém k elektronickým dálničním známkám. Dodavatelem a provozovatelem systému měla být za 401 milionů korun společnost Asseco Central Europe.
Zakázka však byla terčem kritiky z řad IT odborníků, opozice i Babiše. Vadilo jim, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) firmu vybral bez otevřeného výběrového řízení, projekt byl podle nich navíc předražený.
Zhruba čtvrtinu z celkového objemu zakázky měla stát samotná aplikace pro prodej elektronických známek. Už minulý týden přitom podnikatelé v IT oboru oznámili, že ji naprogramují zadarmo a během jediného víkendu. Desítky IT specialistů začali na aplikaci pracovat v pátek večer.
Původní zakázku řeší policie
Havlíček zopakoval, že zakázka bude zrušena. Podle něj bude ukončena na základě konstruktivní dohody s firmou, aniž by stát musel platit penále. „Začíná nové kolo, nová zakázka bude lépe strukturovaná, jednodušší, poučili jsme se,“ uvedl Havlíček.
Nová zakázka bude podle něj připravena tak, aby lidé mohli bez problémů od příštího roku kupovat dálniční známky elektronicky.
Havlíček dodal, že dál nebude řešit přípravu zrušené zakázky, počká na výsledek vyšetřování policie. Zopakoval zjištění, že u zrodu zakázky byla rodinná vazba mezi zaměstnancem SFDI a vybranou firmou.
„V tuto chvíli se to dá řešit (jen) trestním oznámením,“ uvedl. Věc je podle něj v rukou policie a ministerstvo počká na její závěry. O trestním oznámení hovořil už ve středu Babiš.
Reorganizace a kontinuita zároveň
Nový ministr chce úřad reorganizovat, budou proto vypsána výběrová řízení na pozice všech náměstků. Jednotlivé úseky by navíc měly být rozděleny podle produktového zaměření, tedy například silnice a železnice by měly být samostatně. Chce také zavést systém větší kontroly zakázek a projektů pořádaných ministerstvem.
Havlíček má zároveň v úmyslu pokračovat v prioritách, které nastavilo už předchozí vedení resortu. Letos tak chce otevřít desítky kilometrů dálnic a silnic, zajistit nové zdroje financování dopravních staveb či úspěšně dokončit projekty nových dálničních známek či jednotné jízdenky.
„Mnohé priority jsou už dány mým předchůdcem panem Kremlíkem a my je nemůžeme měnit, protože se váží na řadu projektů, které už běží nebo se dokončují,“ uvedl po uvedení do úřadu nový ministr.
Platí tak plán na letošní zprovoznění 75 kilometrů dálnic a silnic první třídy. V plánu jsou zahrnuty nové dálnice a silnice a také úseky modernizované D1. Stavby by měly pokračovat i na železnici, kde by letos mělo být zprovozněno 49 zrekonstruovaných kilometrů železnic.
Stát letos naopak nezvládne zprovoznit více než 50 kilometrů vodních cest na Vltavě. Stavby budou dokončeny až v roce 2022.
Další Havlíčkovy cíle v dopravě se týkají financování staveb. Chce pokročit především s takzvanými PPP projekty, tedy se zapojením soukromých financí do projektů. Pilotním projektem, kde chce stát tuto formu využít, je 32 kilometrů dálnice D4. „Musí se na něm prokázat, že Česká republika umí s PPP projekty pracovat,“ podotkl.
Nový ministr počítá také s dalším využitím peněz z evropských fondů. V příštím programovém období by stát mohl dostat na dopravu kolem 100 miliard korun.
Dvojitý ministr má své kritiky
Kromě resortu dopravy bude Havlíček dále řídit také ministerstvo průmyslu a obchodu. Tato situace má však řadu kritiků. „Když bude mít pan Havlíček na starosti tolik věcí, není pravděpodobné, že se zakázka typu toho e-shopu může opakovat? A přitom, jak nastavil pan premiér vysoko laťku, tak co se stane? Došlo by k odvolání ministra, který řídí dvě ministerstva najednou?“ ptá se pirátský poslanec Ondřej Polanský.
„Vláda s ministerstvem dopravy nemá žádnou koncepci. To znamená, že neví, co bude zítra. Myslím, že tohle je situace, která je velmi špatná“ říká předseda sněmovního hospodářského výboru Radim Fiala (SPD).