Výluky na tratích ještě nekončí, úplnou úlevu přinesou až Vánoce

Na železnici stále pokračují výluky na více než dvou desítkách tratí.  Část z nich skončí až v posledním týdnu před Vánoci. Doznívá tak rekordní stavební sezona, která nebývalým způsobem ovlivnila přesnost jízdy vlaků a dotkla se doslova celé republiky.

Prosinec bývá na železnici obdobím, kdy se cestující nemusí obávat zpoždění kvůli stavbám na tratích nebo přestupů do náhradních autobusů. Letos však klid na tratích nenastal. Práce pokračují kvůli kombinaci dotačních podmínek a zdržení. Kdo nestihl práce v říjnu a listopadu, musí pokračovat, protože v příštím roce již Správa železniční dopravní cesty nebude moci čerpat peníze z Operačního programu Doprava.

Část výluk, které v posledních dnech, ale i týdnech nebo dokonce měsících omezovaly cestující, sice končí s prvním prosincovým dnem, mnoho dalších ale pokračuje. Významné datum, ke kterému skončí většina z nich, je současně termínem, kdy skončí platnost současného jízdního řádu – 12. prosince. Několik výluk bude ale pokračovat i poté až do Vánoc. Navíc zkomplikují ještě v průběhu prosince dopravu některé krátkodobé výluky, které budou trvat jeden den nebo několik hodin.

Některé výluky, které ještě pokračují, měly skončit již dříve. Rozsáhlé stavební úsilí letošního roku, motivované nadcházejícím koncem evropských programů, však způsobilo, že někde chybí technika.

Výluky se protahují, chybí technika

K výlukám, které neskončily v původně stanoveném termínu, patří omezení mezi Brnem a Blažovicemi. Vlaky, které tudy jedou směrem na Přerov, mají prodlouženou jízdní dobu, zatímco vlaky na Uherské Hradiště mají úplnou výluku a jezdí místo nich autobusy. Podle původních plánů ale měli cestující počátkem prosince na náhradní autobusovou dopravu již jen vzpomínat a užívat si zrekonstruovanou trať.

3 minuty
UDÁLOSTI: Některé výluky již měly skončit, ale mají zpoždění
Zdroj: ČT24

„Bohužel došlo k prodloužení výluky z toho důvodu, že dodavatel nemá dost komponentů pro zabezpečovací zařízení tratě,“ zdůvodnil zpoždění mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Obdobná je situace také mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. Chybějící technika, díky které není možné dokončit například přejezdy, způsobila dvouměsíční zpoždění.

Zlobí se cestující i dopravci

Odkládání konce výluk vadí cestujícím. Zejména ti, kteří musí již několik měsíců přestupovat do autobusů, mají k průtahům jen málo pochopení. Náhradní doprava většinou má oproti vlakům delší jízdní doby, navíc třeba autobusy, které jezdí ze Slavkova či Bučovic do Brna, ráno váznou na ucpaných silnicích. Lidé tak musí odcházet z domova i o hodinu dříve, aby byli v práci či škole včas.

Náhradní autobusová doprava navíc není zadarmo. Zajišťovat ji musí dopravci, v případě probíhajících výluk jde výhradně o České dráhy, které si náhrady musí objednávat u autobusových společností. Stát sice náklady na náhradní dopravu kompenzuje 1500 korunami za každý odřeknutý vlak, podle drah jsou ale náklady dvojnásobné.

Navíc je málo volných autobusů. „Výluk bylo příliš mnoho, zároveň docházelo ke změnám termínu, což samozřejmě komplikuje zajišťování náhradní autobusové dopravy,“ vysvětlil mluvčí ČD Radek Joklík.

Po letošním roce by dopravci chtěli, aby jim stát nadále proplácel náklady na náhradní autobusovou dopravu v plné výši.  Zatím však žádají marně, a tak se musí připravit na další rok. Ten by sice neměl být tak hektický, propadnutí evropských dotací již nehrozí. Bude se ale pokračovat v řadě projektů, které SŽDC letos s využitím původního operačního programu zahájila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 3 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 3 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami
Načítání...