Výluky na tratích ještě nekončí, úplnou úlevu přinesou až Vánoce

Na železnici stále pokračují výluky na více než dvou desítkách tratí.  Část z nich skončí až v posledním týdnu před Vánoci. Doznívá tak rekordní stavební sezona, která nebývalým způsobem ovlivnila přesnost jízdy vlaků a dotkla se doslova celé republiky.

Prosinec bývá na železnici obdobím, kdy se cestující nemusí obávat zpoždění kvůli stavbám na tratích nebo přestupů do náhradních autobusů. Letos však klid na tratích nenastal. Práce pokračují kvůli kombinaci dotačních podmínek a zdržení. Kdo nestihl práce v říjnu a listopadu, musí pokračovat, protože v příštím roce již Správa železniční dopravní cesty nebude moci čerpat peníze z Operačního programu Doprava.

Část výluk, které v posledních dnech, ale i týdnech nebo dokonce měsících omezovaly cestující, sice končí s prvním prosincovým dnem, mnoho dalších ale pokračuje. Významné datum, ke kterému skončí většina z nich, je současně termínem, kdy skončí platnost současného jízdního řádu – 12. prosince. Několik výluk bude ale pokračovat i poté až do Vánoc. Navíc zkomplikují ještě v průběhu prosince dopravu některé krátkodobé výluky, které budou trvat jeden den nebo několik hodin.

Některé výluky, které ještě pokračují, měly skončit již dříve. Rozsáhlé stavební úsilí letošního roku, motivované nadcházejícím koncem evropských programů, však způsobilo, že někde chybí technika.

Výluky se protahují, chybí technika

K výlukám, které neskončily v původně stanoveném termínu, patří omezení mezi Brnem a Blažovicemi. Vlaky, které tudy jedou směrem na Přerov, mají prodlouženou jízdní dobu, zatímco vlaky na Uherské Hradiště mají úplnou výluku a jezdí místo nich autobusy. Podle původních plánů ale měli cestující počátkem prosince na náhradní autobusovou dopravu již jen vzpomínat a užívat si zrekonstruovanou trať.

3 minuty
UDÁLOSTI: Některé výluky již měly skončit, ale mají zpoždění
Zdroj: ČT24

„Bohužel došlo k prodloužení výluky z toho důvodu, že dodavatel nemá dost komponentů pro zabezpečovací zařízení tratě,“ zdůvodnil zpoždění mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Obdobná je situace také mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. Chybějící technika, díky které není možné dokončit například přejezdy, způsobila dvouměsíční zpoždění.

Zlobí se cestující i dopravci

Odkládání konce výluk vadí cestujícím. Zejména ti, kteří musí již několik měsíců přestupovat do autobusů, mají k průtahům jen málo pochopení. Náhradní doprava většinou má oproti vlakům delší jízdní doby, navíc třeba autobusy, které jezdí ze Slavkova či Bučovic do Brna, ráno váznou na ucpaných silnicích. Lidé tak musí odcházet z domova i o hodinu dříve, aby byli v práci či škole včas.

Náhradní autobusová doprava navíc není zadarmo. Zajišťovat ji musí dopravci, v případě probíhajících výluk jde výhradně o České dráhy, které si náhrady musí objednávat u autobusových společností. Stát sice náklady na náhradní dopravu kompenzuje 1500 korunami za každý odřeknutý vlak, podle drah jsou ale náklady dvojnásobné.

Navíc je málo volných autobusů. „Výluk bylo příliš mnoho, zároveň docházelo ke změnám termínu, což samozřejmě komplikuje zajišťování náhradní autobusové dopravy,“ vysvětlil mluvčí ČD Radek Joklík.

Po letošním roce by dopravci chtěli, aby jim stát nadále proplácel náklady na náhradní autobusovou dopravu v plné výši.  Zatím však žádají marně, a tak se musí připravit na další rok. Ten by sice neměl být tak hektický, propadnutí evropských dotací již nehrozí. Bude se ale pokračovat v řadě projektů, které SŽDC letos s využitím původního operačního programu zahájila.

Načítání...