Vstupenkou na střední školu by mohly být testy v 9. třídě, uvedl Balaš

Vstupenkou na střední školu by mohly být podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) testy v 9. třídě. Školy by si pak mohly vybírat studenty na základě výsledků těchto testů, a obešlo by se tím přijímací řízení. Balaš to řekl při návštěvě Moravské Nové Vsi. Na Břeclavsku navštívil obce, které loni postihlo tornádo, Moravská Nová Ves byla jednou z nich.

„Zabýváme se tím, že bychom chtěli testovat v deváté třídě všechny děti, nejen ty, které se hlásí na střední školu. To by mohlo mnohé z dětí, které si nevěří, přivést k tomu, že mají na to, aby střední školu studovaly,“ uvedl ministr. 

Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek. Balašův předchůdce Petr Gazdík (STAN) v březnu řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v takzvaných uzlových bodech základních škol, tedy aspoň v páté a deváté třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku.

Vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský pak v červnu uvedl, že by se přijímací zkoušky na střední školy do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. Většina expertů se podle něj kloní k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.

Rozvoj malotřídek

Balaš navštívil obce, které loni postihlo tornádo, chtěl se seznámit s tím, jak se podařilo překonat jeho následky. „Obdivuju jak ředitele, tak i starosty, kteří v poměrně krátké době zajistili výuku pro děti a pracují intenzivně na rekonstrukci a opravě škol,“ sdělil ministr.

Během návštěvy škol si také poupravil názor na malotřídky. Podle něj nejde všechno poměřovat ekonomickou efektivitou a přínos malotřídek je zjevně mnohem větší a významnější, než se na první pohled zdá.

„První stupeň v malotřídkách je skvělý v tom, že se prolínají různě staré děti. Mohou se ovlivňovat, pomáhat si. Nebudu asi ten, kdo bude prosazovat likvidaci malotřídek, naopak, možná jejich rozvoj. Ale musíme přitom pochopitelně přemýšlet i o ekonomických aspektech,“ dodal ministr.