Kvůli spadlému sloupu a rozsáhlé poruše trakčního vedení několik hodin nejezdily vlaky na hlavní trati mezi Prahou a Kolínem. V 16 hodin se podařilo obnovit provoz po jedné koleji ve směru na Kolín, v půl osmé i po druhé koleji. Kvůli popadaným stromům byl přerušen provoz také mezi Ústím nad Labem a Drážďany. Silný vítr a padající stromy způsobily i nehody na silnicích, při jedné z nich zemřel řidič cisterny.
Vichr se prohnal Českem: Strom zabil řidiče, spadlý sloup omezil vlaky z Prahy na Moravu
Sloup spadl přes obě traťové koleje u zastávky Nová Ves u Kolína v půl dvanácté dopoledne. Provoz byl ihned přerušen. Na místě museli zasahovat pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s jeřábem, kterým spadlý stožár přemístili.
V 16 hodin zprovoznili jednu kolej ve směru na Kolín, vlaky ale místem projížděly omezenou rychlostí. Směrem do Prahy jezdily přes Lysou nad Labem. Úplné zprovoznění úseku se očekávalo v noci na pátek, obě koleje se ale podařilo otevřít už v půl osmé večer.
Podle SŽDC byl pád sloupu na trať naprosto ojedinělou událostí. „Zjišťovali jsme, jestli se nám někde na koridoru něco takového stalo. A doposud tato informace odnikud nedorazila. Je to první událost tohoto typu,“ řekl ČT24 náměstek generálního ředitele SŽDC pro provozuschopnost dráhy Jiří Svoboda. Stav sloupů podle něj jednou měsíčně kontrolují zaměstnanci správy.
Přesná příčina se zjišťuje, roli zřejmě hrál silný vítr. „Při ohledání místa našimi odborníky byl celý stožár v suchu, uvnitř žádná voda nebyla. Zřejmě byl ovlivněn poryvy větru, ale bude to odvezeno a podrobeno expertize,“ dodal Svoboda. Jasno podle něj může být během několika dnů.
Ve směru na Kolín jely vlaky po své pravidelné trase a zpožďovaly se maximálně o 15 minut. Ve směru do Prahy jely odklonem přes Lysou nad Labem a nabíraly zpoždění 20 až 40 minut. Vlaky pravidelně zastavující ve stanici Praha-Libeň náhradně zastavovaly v Praze-Vysočanech.
První čtyři hodiny po pádu sloupu ale byla situace na trati vážnější. Spoje SC 507 Pendolino a Ex 127 Bečva dráhy vrátily zpět do stanice Praha-Libeň, odkud pokračovaly na Kolín přes Lysou nad Labem. Vlak EC 280 Jan Jesenius byl stažen zpět do Kolína, odkud pokračoval ve směru do Prahy.
Popadané stromy u německé stanice Königstein odpoledne zastavily také trať z Ústí nad Labem do Drážďan. Místo vlaků Eurocity (Porta Bohemica, Robert Schumann, Hungaria, Johannes Brahms a Carl Maria von Weber) vozily cestující mezi Ústím a Drážďany náhradní autobusy. Provoz byl obnoven v 19 hodin. Regionálních vlaků na lince U28 z Děčína přes Bad Schandau do Rumburka se omezení nedotklo.
Padající topol zabil řidiče
Vítr působil problémy i na silnicích. U osady Podolec u Jestřebí na Českolipsku spadl vzrostlý topol na kabinu cisterny, 52letý řidič zemřel. „Poté auto nekontrolovatelně pokračovalo a v protisměru se střetlo s dodávkou Peugeot. Jejímu řidiči se nic nestalo,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Baláková.
Padlé stromy blokovaly silnice i v Doksech, Dubé či Brništi na Českolipsku. „S borovicí přes celou vozovku si museli poradit hasiči v obci Okna. Další stromy spadly v České Lípě, na Liberecku pak na Sychrově. Na Jablonecku hasiči odstraňovali strom v zatáčkách z Frýdštejna na Malou Skálu nebo z Nové Vsi nad Nisou na Dolní Černou Studnici,“ řekla mluvčí hasičů.
Desítky domácností v kraji připravily následky silného větru o elektřinu. Dispečink ČEZ Distribuce evidoval poruchy na vedení vysokého a nízkého napětí především na Semilsku, Jablonecku a Liberecku.
Také v Královéhradeckém kraji silný vítr lámal stromy a větve. Dva stromy spadly na auta, obešlo se to ale bez zranění. Energetici kvůli pádům stromů do vedení zaznamenali desítky poruch, zejména na vedeních nízkého napětí. Nejvíce postižené bylo Náchodsko a Trutnovsko. Vichr zaměstnal hasiče i v dalších krajích.
Vítr opět zastavil lanovku na Sněžku
Silný vítr zastavil oba úseky kabinové lanovky z Pece pod Sněžkou na Sněžku. Na Sněžce dosahoval rychlosti přes 120 kilometrů v hodině, řekl náčelník lanovky Jiří Martinec. Lidé by se podle něj neměli na Sněžku raději vůbec vydávat, protože povrch hory je velmi zledovatělý a chůze po něm bez speciálního vybavení je nebezpečná.
Od minulého úterý je mimo provoz horní úsek z mezistanice Růžová hora na vrchol. V pátek 24. února stály, stejně jako dnes, oba úseky. Provoz lanovky na Sněžku je možný do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině.