V letošním roce zemřelo už pětatřicet cyklistů

Praha - Cyklisté v České republice jsou účastníky asi jednoho procenta dopravních nehod. Následky těchto nehod jsou v porovnání s ostatními dopravními prostředky ovšem mnohanásobně vyšší. Během letošního roku zemřelo už 35 cyklistů. To je o deset méně, než ve stejném období loňského roku. Uvedl to statistik nehodovosti z dopravní policie Josef Tesařík.

Nejčastější příčinou kolize je nesprávný způsob jízdy cyklistů. Zemřely tak dvě třetiny obětí. Jedna čtvrtina pak nedala přednost v jízdě. Dalším prohřeškem je nepozornost, kdy se cyklisté například baví mezi sebou a nesledují okolní provoz, vjedou do protisměru nebo nezvládnou řízení svého kola. „Řidiči přeceňují své schopnosti a nevěnují dostatečnou pozornost řízení vozidla,“ dodává k celkové situaci Tesařík.

Nejvíce zraněných a mrtvých cyklistů je samozřejmě během letních měsíců, kdy je během sezóny na silnicích více kol. Nicméně během zimních a jarních měsíců minulého a letošního roku bylo neobvykle dobré počasí a celkově se zranilo mnohem více cyklistů než za minulé roky.  

Nejrizikovější věkovou skupinou jsou osoby starší šedesáti čtyř let, z pětatřiceti letošních obětí jich bylo sedmnáct právě v této věkové skupině. Od začátku roku nezemřel nikdo starší osmnácti let.

Zvýšení počtu kol ve městě by mělo vést k bezpečnější dopravě

„Zkušenosti ukazují, že s vyšším počtem cyklistů ve městech dochází k celkovému zklidnění provozu. Řidiči si prostě zvyknou na to, že cyklistům přizpůsobují styl jízdy,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se snaží prosadit cyklisty ve městech. A dodává, že v současné době dopravu v Praze tvoří cyklisté z jednoho procenta. Optimální by podle něj bylo osm procent.

Podle Křivohlávka je cyklistika fenoménem, který se v poslední době rozvíjí. Udržuje lidi v kondici, zlepšuje jejich zdraví, a také zmírňuje negativní dopad automobilové dopravy na životní prostředí.

Cyklistika u nás je v současné době nejoblíbenějším rekreačním sportem a každý rok na cyklistické stezky i běžné silnice vyjíždí tisíce lidí na kolech. Jejich bezpečnost by mělo podpořit například nedávno zavedené pravidlo pro lidi mladší osmnácti let, kteří musí při jízdě na kole povinně nosit helmu.

Načítání...