Evropu trápí světelný smog. Noci, které by měly být tmavé, už zdaleka tak tmavé nejsou. Může za to umělé osvětlení. Až 99 procent obyvatel Evropy žije pod osvětlenou oblohou. Situaci zhoršuje i trend posledních let, kdy obce a města ve snaze ušetřit za energie instalují LED osvětlení. Kvůli tomu se ale na řadě míst svítí příliš, a to i tam, kde to není potřeba. Navíc se často svítí nevhodným bílým světlem, což ruší biologické rytmy člověka a ohrožuje druhovou rozmanitost.
Svítíme moc a špatně. Odborníci upozorňují na světelný smog, který škodí lidem i přírodě
„Bílé světlo se začalo používat teprve před deseti lety, předtím se používalo teplé bílé světlo, které je ze sodíkových, oranžových výbojek. Je u toho dobře vidět, a přitom to nejméně vadí cirkadiánnímu rytmu živých tvorů, to znamená lidí i volně žijících,“ uvedl odborník na světelné znečištění Hynek Medřický.
Ve chvíli, kdy například ve velkým městech zapadne slunce, okamžitě se rozsvítí nejenom ulice, ale také obchody, parkoviště, hřiště a samozřejmě i množství památek. To není problém jenom Prahy, ale také řady menších měst v Česku. „V noci musíme používat nebílé světlo, protože to bílé ruší čas pro krmení a rozmnožování organismů, především těch volně žijících,“ uvedl Medřický.
Specialistovi na venkovní osvětlení, který se tématem zabývá už více než deset let, neunikla ani nová lávka z Karlína do Holešovic. „Je to nízko, asi metr nad mostovkou, nesvítí to nahoru a nesvítí to ani skrz nějaké zábradlí přímo do vody,“ pochválil. Dodal ale, že intenizta světla je příliš vysoká. Tvrdí, že v jedenáct večer by se měla snížit o čtyřicet procent, což se ale podle něj neděje.
Šetřit na osvělení se rozhodlo například obchodní centrum v pražském Černém Mostě. V 22:00 zhasíná část fasády. Osvětlení mění taky Jablonec nad Nisou. Město už má devět set nových lamp, dalších šest stovek ještě přibude. Stejně jako ostatní města, tak i Jablonec si nové osvělení pořídil kvůli dražším energiím.
„Města i soukromí vlastníci začali přemýšlet o tom, jak hospodařit se světlem. Máme prostředky z Národního plánu obnovy, kde vlastně máme desetinásobek objemu financí, které jsme měli dosud,“ uvedla ředitelka odboru politiky životního prostředí ministerstva životního prostředí Anna Pasková.
Hladík: Měla by být evropská pravidla
Světelný smog byl i jedním z témat loňského českého předsednictví v Evropské unii. Ministerstvo životního prostředí mimo jiné zmapovalo, jak problém řeší jednotlivé státy. „Musíme s tím něco dělat, abychom nesvítili pánubohu do oken. Domluvili jsme se se španělským předsednictvím, na podzim bude velká celoevropská konference na toto téma. Chceme se domluvit na nějakých evropských pravidlech,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Resort také připravil novou technickou normu pro venkovní osvětlení – zatím jako doporučení. S novelizací stavebního práva by však už měla být závazná.
Norma se týká pěti oblastí: komunikací, venkovních pracovišť, sportovišť, architektury a také reklam. Dosavadní standardy se zaměřovaly spíš na minimální hodnoty osvětlení kvůli bezpečnosti, nový předpis se zabývá naopak jeho rušivými vlivy. Podle kritiků ale ne dostatečně.
Shoda panuje v tom, že je potřeba využít možností moderních technologií a regulovat intenzitu svícení. V noci, kdy je provoz minimální, ji lze snížit, a tím i šetřit. Osvětlení památek by mělo mířit shora dolů, pokud možno bez přesahů. Špatně je naopak svícení z dálky reflektory, což je v Česku běžná praxe.
Bílá světla u aut
Nové trendy v oblasti svícení se však netýkají jenom nasvícení ulic nebo památek ve městech a obcích, ale také automobilového průmyslu. Klasické halogeny teď stále častěji nahrazují xenonové, LED nebo laserové světlomety, které dokáží dosvítit až stovky metrů. Jenže světlo je bílé, a když není správně seřízené, může oslňovat protijedoucí řidiče.
Na klasická halogenová světla při noční jízdě autem narazí řidiči už jen velmi málo. Bílá světla má už devadesát procent všech aut. Podle odborníka na dopravu Tomáše Vomáčky je to pro řidiče komfortnější a vidí do větší dálky. „Pokud má světla správně homologovaná, úplně neoslňují,“ dodal. Řidič si světla může upravit i u nového vozu, a to i přesto, že má vždy tovární nastavení.
Žlutá halogenová světla si ale majitelé aut často sami mění za bílá LED světla. Bez homologace a schválení STK se ale můžou dostat do problémů. „Například u dopravní nehody nebo nějaké větší kolize na silnici může být kráceno pojistné plnění,“ upozorňuje Vomáčka.
Na oslnění bílým LED světlem si stěžuje řada řidičů. Podle dopravních odborníků se to většinou týká aut SUV. „SUV jsou větší a ta světla s těmi potkávacími jsou výše umístěná,“ řekl Roman Budský z platformy VIZE 0. V takových případech radí, aby se řidiči nikdy do světel nedívali přímo. Oslněné oko se totiž podle něj vrací zpět do normálního stavu zhruba po pěti sekundách.
Bílé světlo je sice v noci pro lidský organismus nevhodné, odborníci ale upozorňují, že pro řidiče aut, která svítí bíle, je jízda míň stresující a lépe udržují pozornost.