Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) poprvé vyzkoušel svůj plán zlevnit stavby silnic a železnic zapojením vězňů. Desítku vězňů si najala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která spadá pod ministerstvo dopravy. Práci ve volném prostoru žádný vězeň nevyužil k útěku. Vězni čtyři dny prořezávali porosty v sousedství trati v areálu nádraží Praha - Vršovice a uklízeli sníh. Všichni odsouzení pracovali svědomitě, řekl deníku Mladá fronta Dnes mluvčí společnosti Pavel Halla.
Stát poprvé najal vězně k práci na železnici
SŽDC využitím vězňů ušetřila, zaplatila za práci méně, než by platila soukromým firmám. Úspora mohla být ještě vyšší, práce na dráze ale vyžaduje speciální školení, které vězni museli absolvovat. Zkouška měla ukázat, zda je reálné vězně zapojit do práce pro státní organizace. Řádově jde o práci pro stovky vězňů, nyní ale bude záležet na ministerstvu spravedlnosti, řekl deníku Bárta.
Mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková deníku sdělila, že jednání s ministerstvem dopravy pokračují, uvažuje se také o zapojení ministerstev zemědělství a životního prostředí. Podle informací listu je za zpožděním také napětí mezi ODS a VV ve vládě. Z údajů Vězeňské služby vyplývá, že za prací mimo věznice dojíždí pětina odsouzených, kteří pracují. Práci ve věznicích nemá asi třetina z 22 tisíc odsouzených.
Stavební firmy už v minulosti chtěly vězně využít. V roce 2008 je chtěla zapojit Eurovia na stavbu silnice R6 v Karlovarském kraji, z projektu ale nakonec sešlo. Stát posílal vězně běžně na stavby za socialismu. Plán na zaměstnávání vězňů se nelíbí stavebním firmám, jejichž zaměstnanci přicházejí o práci.