Dobřany (Plzeňsko) – Silnice z Plzně na Klatovy je nebezpečná. Problematický je především úsek nedaleko krajského města. Dlouho už na to poukazují starostové obcí ležících na státním tahu I/27, jejich slova potvrdila i úterní nehoda u Dobřan, při které zahynuli tři lidé. Podle starostů je potřeba silnici rozšířit. Ředitelství silnic a dálnic souhlasí, na stavební úpravy ale nemá peníze.
Silnice je nebezpečná, na úpravy nejsou peníze
Silnice I/27 spojuje dvě největší města Plzeňského kraje – Plzeň a Klatovy, navíc vede do turisticky atraktivních oblastí Šumavy v okolí Železné Rudy a je využívaná také jako spojnice do Bavorska. Denně projede nejvytíženějším úsekem silnice 14 tisíc aut. Komunikace přitom ve většině trasy ani nemá zpevněnou krajnici. Hned za Plzní je naopak vedena ve čtyřech pruzích po dvou oddělených pásech. V místě zúžení se často stávají nehody. „Úsek je nebezpečný,“ shrnul starosta Dobřan Marek Sýkora.
V roce 2010 došlo v úseku u Dobřan k 33 nehodám, při kterých se zranili lidé. Kamenem úrazu je především namrzání vozovky v místech, kde začíná běžná dvoupruhová silnice za dálničním přivaděčem. Protože je silnice relativně přehledná, řidiči se nemají na pozoru. „Chovají se jako piráti,“ shrnul jeden z obyvatel Dobřan.
Pomoci by mohla dopravní značka upozorňující na nebezpečný úsek, která na silnici I/27 chybí. Větší přínos by ale mělo rozšíření silnice, které už roky marně požadují starostové okolích obcí a měst. Podle ředitelství silnic a dálnic je sice rozšíření šesti kilometrů za přivaděčem už dlouho připravené, ale nejsou na ně peníze. „Finanční náklady jsou miliarda a 463 milionů, takže je to rozsáhlá investiční akce,“ uvedl ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák.
Bez ohledu na tragickou nehodu u Dobřan Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že dřív než v roce 2016 se nebezpečná silnice rozšiřovat nezačne. A později? Možná…