Prudce rostoucí náklady na energie a obaly se promítnou v cenách piva. Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdražuje od 1. října většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 korun na půllitru. Změny se týkají balených i čepovaných piv, což potvrdil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. V podobném duchu reaguje také Budějovický Budvar, Staropramen nebo náchodský Primátor.
Růst cen energií se dotkne i piva. Zdražuje Prazdroj, Budvar i Staropramen
„Jde v průměru o osm procent, přičemž inflace, tedy meziroční růst spotřebitelských cen, přesáhla v červnu i červenci hranici 17 procent,“ uvedl Kovář. Podle něj se pivovar, stejně jako celá tuzemská ekonomika, potýká s trvalým a v posledních měsících výrazně akcelerujícím růstem cen vstupů, které tvoří podstatnou část jeho nákladů ve výrobě a distribuci.
„K nejvyššímu nárůstu došlo u elektřiny a plynu. Rostly i ceny pohonných hmot a materiálů pro výrobu obalů, jako je sklo a hliník. Stejně tak prudce zdražují vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám bezplatně poskytuje,“ pokračoval mluvčí. K cenové úpravě podle něj Prazdroj přistupuje, aby dokázal i v budoucnu garantovat nejvyšší kvalitu piv i služeb, a také proto, aby mohl investovat do nových produktů a inovací ve výrobě.
Prazdroj zdražoval už letos v dubnu čepovaná piva v průměru o jednu korunu na půllitru. Šlo o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezměnily. Už tehdy to pivovar vysvětloval růstem nákladů na energie, obaly a suroviny v předchozích měsících.
Kvůli dopadům pandemie koronaviru klesl Prazdroji druhým rokem prodej piva v České republice. V loňském roce se snížil meziročně o tři procenta na 6,5 milionu hektolitrů. O rok dříve byl meziroční pokles osmiprocentní. Díky podpoře a investicím do hospod sice rostl prodej čepovaných piv, ale méně se dařilo baleným pivům v obchodech. Oproti předkoronavirovému roku 2019 byl loňský prodej na domácím trhu o desetinu menší.
Lépe se pivovaru dařilo v zahraničí, kde stoupl loňský prodej včetně licenční výroby meziročně o tři procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Zůstal největším exportérem českých piv, jeho přímý export loni převýšil 1,7 milionu hl. Zbylou část loňských zahraničních prodejů tvořila produkce Velkopopovického Kozla v pivovarech, které mají licenci na jeho výrobu.
Prazdroj loni vykázal čistý zisk 4,48 miliardy korun, tržby činily 16,3 miliardy korun. Ve srovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byl zisk nižší o šest procent a tržby klesly o čtyři procenta. Inflace přitom za roky 2020 a 2021 přesáhla kumulativně sedm procent. Za rok 2020 měl čistý zisk 3,8 miliardy a tržby necelých 16 miliard korun.
Zdražuje i Budvar či Staropramen
Staropramen zdraží většinu sudových a tankových piv v průměru o 5,4 procenta oproti současným cenám od 1. září. Balené pivo o 5,9 procenta od 1. října, což potvrdila mluvčí společnosti Denisa Mylbachrová. „K tomuto kroku přistupujeme vždy po důkladné analýze a v nejmenší možné míře, abychom minimalizovali dopad na naše obchodní partnery a potažmo i konzumenty,“ dodala.
„Za Budějovický Budvar mohu potvrdit, že budeme zdražovat i my. Důvodem je nárůst cen energií, kdy v současné chvíli hovoříme o čtyřnásobku původní ceny. Zároveň pro tuto chvíli nevíme, jaká bude cena surovin v rámci letošní sklizně. O nových cenách budeme informovat začátkem podzimu,“ sdělila manažerka komunikace Budvaru Barbora Dědinová.
Ředitel pivovaru Primátor Petr Kaluža oznámil, že situaci analyzují. „Zdražení se nevyhneme, zatím nepracujeme s konkrétním termínem. Budeme se snažit být co nejvíce konkurenceschopnými. Nyní nedovedu říci, o kolik zdražíme,“ řekl Kaluža.
Primátor, v němž pracuje asi 90 lidí, má ve výrobním portfoliu 17 druhů piv. K tomu přidává několik sezonních speciálů. Patří proto k pivovarům s nejširší nabídkou v českém pivovarnictví.