Reportéři ČT: Přeplácí ministerstvo České dráhy? To je tajné

Praha – Ministerstvo dopravy mrhá penězi daňových poplatníků, když jimi platí rychlíky a expresní vlaky Českých drah, říká nezávisle na sobě analýza konkurenční společnosti Regiojet a bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák. Rychlíky by měly být podle Regiojetu o miliardu levnější, podle Žáka až o tři miliardy. Úřad Gustáva Slamečky to ale nezajímá, podle majitele Regiojetu Radima Jančury se ministerstvo analýzou výdajů na rychlíky vůbec nezabývalo. Podobně jsou na tom kraje. Přitom ale ani nechtějí říct, kolik vlastně činí ztráta, kterou kraje a stát doplácejí – je to totiž tajné. Co se s miliardami vlastně děje, se pokoušeli zjistit Reportéři ČT. Ani oni však nedokázali zcela proniknout zdí mlčení na krajských úřadech a ministerstvu dopravy.

Ministerstvo dopravy i kraje během roku oznámily, že dají dlouhodobé smlouvy na provozování dálkové i regionální železniční dopravy Českým drahám, a dopravce tak dostane miliardové příspěvky na pokrytí ztráty. Přímé zadání bez výběrového řízení bylo zdůvodněno tím, že nikdo jiný než ČD nemá o provozování železniční dopravy zájem.

„Zcela náhodou jsme se dozvěděli, že ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu, a stejně tak kraje, které objednávají regionální dopravu, chtějí podepsat smlouvy na deset až patnáct let s ČD. Takže jsme začali přinášet sami od sebe nabídky,“ popsal další vývoj Radim Jančura.

37 minut
Reportéři ČT
Zdroj: ČT24

Miliarda sem, miliarda tam

Ministerstvo dostalo od jeho Regiojetu analýzu výdajů, které mají ČD s provozováním rychlíků. „Je tam obsažena lokomotiva, vozy, počet vozů, strojvedoucí, průvodčí, prodej jízdenek, pronájem prostor pro prodej jízdenek, ale jsou tam zahrnuty také provozní režie dep a všechny takovéhle věci,“ shrnul její obsah provozní ředitel Regiojetu Jan Paroubek, který dříve pracoval právě pro dráhy. Podle dokumentu ministerstvo zcela zbytečně vyplýtvá miliardu korun. „Vyšel nám výsledek asi 2,7 miliardy, stát v současné dopravě na dálkovou dopravu Českým dráhám přispívá 3,8 miliardy,“ popsal Paroubek.

Bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák, kterého odvolal někdejší šéf úřadu Petr Bendl právě kvůli sporům o nároky a způsob vedení Českých drah, tvrdí, že peněz, které ministerstvo vyhodí oknem, ačkoli by z nich mohlo třeba opravit chátrající tratě nebo zrychlit stávají, je mnohem více. „Ta miliarda je totiž částka, ke které můžeme dojít na základě obecných kalkulací. Nicméně já jsem hluboce přesvědčen, že český stát přeplácí dálkovou dopravu daleko více. Obávám se, že se může jednat až o miliardy tři,“ uvedl.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ovšem podobná tvrzení odmítá, všechny nároky jsou podle něj opodstatněné. „My tu analýzu k dispozici nemáme, takže těžko ji komentovat. Ale pokud se můžeme podívat na různé studie, čísla, údaje, které zveřejňuje Student Agency, popřípadě její zástupci, tak rozdíl v těch číslech je až sto procent. To znamená, že je možné, pokud bychom šli do jiné analýzy nebo by opravdu tato společnost měla předložit nějaké nabídky obchodní, že se najednou zjistí, že to není miliarda úspor, ale že skutečné náklady jsou o miliardu více u našich konkurentů,“ řekl Šťáhlavský.

Úředníci mlčí jako hrob

Skutečné výdaje ovšem stát a České dráhy lidem, kteří platí – daňovým poplatníkům – nechce říct. „Ta čísla jsou obchodní tajemství, protože je to podnikání podnikatelského subjektu,“ sdělil ministerský ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalík. ČD jsou podle něj sice stoprocentně vlastněny státem, ale při objednávání dopravy se k němu musí ministerstvo chovat stejně jako ke kterémukoli jinému dopravci – když jde o zatajování výdajů. Docela stejně odmítl zveřejnit výdaje Pardubický kraj.

Pokud je dokument Regiojetu zcela chybný – jak naznačují ČD – nedozvíme se to. Zdá se totiž, že ministerstvo se jím vůbec nezabývalo. Na jednání s ministrem se lidé Radima Jančury dozvěděli jen to, že si ministr takovou analýzu nevyžádal, a proto se k ní nebude vyjadřovat. „Můžeme udělat hloubkovou kontrolu na Českých drahách a ptát se, jestli ty náklady jsou oprávněné. Když přinesou fakturu, že oprava vozidla stála tolik a tolik, pracovalo na ní tolik a tolik lidí tolik a tolik dní, jak jim můžu vyvrátit, že tu opravu by mohla dělat polovina těch lidí a že v jiné společnosti by se to stihlo za polovinu času? Tuto hospodárnost my nyní neprokážeme,“ argumentoval za ministerstvo Michalík.

Ministerstvo je ovšem povinno udělat si takovou analýzu. V železniční veřejné dopravě sice platí výjimka, že se nemusí vypisovat výběrové řízení, Evropská unie ale chce, aby ministerstvo mělo před uzavřením smlouvy právě analýzu nákladů. Má se tak předcházet přeplácení služeb. „Pokud byla použita výjimka, že byla podepsána smlouva pouze s jedním dodavatelem, tak v takovém případě rozhodovací praxe evropského dvora předepisuje, aby byla udělána externí ekonomická analýza,“ uvedl odborník na výběrová řízení Radek Jurčík.

Soukromí dopravci zkrachují, bojí se hejtman

Státní úřad - stejně jako kraje - tak argumentují tím, že ačkoli Regiojet přináší analýzu a sliby, k provozování železničních spojů mu chybí jakákoli vozidla. „My už jsme tady měli několik zkušeností, několik velmi smutných zkušeností, kdy prostě různí podnikatelé naslibovali hory doly. Potom na to někdo naletěl a výsledek byl katastrofální. Mohl bych připomenout například některé nízkonákladové letecké dopravce, což je to samé. Ti navrhovali velmi dobré služby za malé peníze a jak to skončilo,“ argumentoval hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Zálusk na české koleje ale nemá pouze Jančurova společnost, zájem mají nebo měly také třeba Veolia, Arriva nebo Keolis – dopravci, kteří jezdí po kolejích již desítky let, mají dost vozidel a zatím nezkrachovali. Zdá se tedy, že za bráněním se výběrovému řízení je něco jiného. Radim Jančura hovoří o tlaku Českých drah na státní a krajské úředníky. ČD by ovšem jistě i v případě výběrových řízení získaly velkou řadu zakázek, nová vozidla by mohly koupit docela stejně, jako to plánuje Regiojet.

Zdeněk Žák nabízí trochu jiné vysvětlení – na úředníky nikdo nemusel tlačit, neboť jsou sami zcela zakonzervováni a nechtějí nic měnit. „Český stát tímto rozhodnutím nepřímo říká: Nevěříme trhu, nevěříme tržnímu prostředí, nevěříme tomu, že by soutěž mohla přinést zlepšení služeb, a nechceme, aby o našeho zákazníka tady soutěžilo více subjektů a předháněly se v tom, kdo mu nabídne kvalitní službu.“

  • Radim Jančura autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1319/131848.jpg
  • Zdeněk Žák autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1019/101871.jpg
  • Ministerstvo dopravy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/556/55539.jpg
  • České dráhy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1319/131847.jpg
  • Návrh vlaku autor: Student agency, zdroj: www.studentagency.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/2/105/10461.jpg
  • Radko Martínek autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/784/78305.jpg
  • Desiro autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/743/74219.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 34 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 35 mminutami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 52 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 53 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 56 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...