Přímá volba prezidenta posílila, což způsobuje v systému řadu potíží, hodnotí politologové

Přesně před deseti lety senátoři schválili přímou volbu hlavy státu a umožnili občanům vybírat, kdo bude sídlit na Pražském hradě. Změna úřad prezidenta výrazně posílila, což podle oslovených politologů způsobuje v českém parlamentním systému řadu potíží. Existují podle nich ale způsoby, jak je odstranit.

O jedné z nejvýznamnějších ústavních změn od vzniku samostatné České republiky se diskutovalo již od roku 2001. Úspěšnému schválení z 8. února 2012 předcházelo nejméně pět neúspěšných pokusů. Do té doby vrcholného představitele státu vybírali poslanci a senátoři při společném zasedání obou komor parlamentu.

„Ve světě a v Evropě je obecně trend, že stále více hlav států včetně prezidentů parlamentních režimů je přímo volených, což není nutně nic špatného,“ uvádí politolog Miloš Brunclík z Univerzity Karlovy. Občané volí nejvyššího reprezentanta země například na Slovensku, v Rakousku nebo v Polsku.

obrázek
Zdroj: ČT24

Klasické pojetí parlamentní demokracie, k němuž se Česko od dob první republiky hlásí, ale s takovou variantou nepočítá. Politolog Lubomír Kopeček z Masarykovy univerzity ji dokonce označuje za deviaci. Jde totiž o prvek, který je typický pro prezidentské a poloprezidentské režimy, ve kterých hlava státu není pouze ceremoniářem, ale má rozhodující slovo.

Strukturální problém

Hlava státu, která se může odvolat na hlasy svých voličů, je totiž v silnějším postavení. „V případě, že nemá větší pravomoci a je tam proto, aby reprezentoval stát navenek nebo garantoval určité hodnoty, tak ho vyšší legitimita ponouká, aby úřad nevykonával v zájmu fungování systému, ale v zájmu většiny, která ho na Hrad dostala,“ vysvětluje disharmonický prvek právník z Univerzity Karlovy Jan Wintr.

Vzniká tím hrozba dvojvládí, kdy si vzájemně konkuruje prezident a premiér, jehož kabinet formuje podpora většiny v Poslanecké sněmovně. „Demokracie by neměla znamenat anarchii. My jsme v situaci, kdy zavedení přímé volby systém mnohem víc chaotizovalo,“ komentuje Kopeček.

„S přímou volbou jsem nikdy nesouhlasil a mám pocit, že rizika, před kterými jsem varoval, se naplnila dokonce ve větší míře, než jsem se obával,“ přiznává Wintr.

Debata České televize s kandidáty na prezidenta v roce 2018
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Odborníci proto navrhují, jak svízelnou situaci řešit. „První cestou je nedělat nic, do Ústavy by se nemělo zasahovat příliš často,“ navrhuje Brunclík. Tvrdí totiž, že pokud je systém stabilní, umožní přirozeně vzniknout ústavním zvyklostem a vzorcům chování, které budou problémovým situacím předcházet. „Je to strukturální problém, ale podotýkám, i ten parlamentní režim se s tím dokáže vypořádat,“ dodává.

Jak ústavní řád funguje totiž závisí i na samotných politicích. „Dobrými ústavními aktéry jsou obecně ti, kteří nevykonávají své pravomoci na maximum, ale snaží se být hnáni odpovědností a tendencí k sebeomezování,“ hodnotí Brunclík.

Návrat k volbě parlamentem

Další variantou je návrat k nepřímé volbě. „Myslím si, že by byl pro ten systém užitečný, ale bylo by to asi velmi nepopulární,“ říká Wintr. Stejně uvažuje i Brunclík. „Kdo by chtěl zase zavést parlamentní volbu prezidenta, by spíš přišel o politické body,“ poznamenává politolog.

Kopeček ale připomíná, že i nepřímé hlasování mělo své potíže. Zákonodárci se totiž nemohli shodnout na tom, jestli má být tajné, nebo veřejné. „Že (volby) byly v posledním pokusu v roce 2008 veřejné, dost přispělo ke kompromitaci celého způsobu.“ Úřad tehdy obhájil Václav Klaus. Pokud by se hypoteticky volba parlamentem vrátila, Kopeček by doporučoval, aby byla tajná.

„Druhý bod, který by dával smysl, by bylo rozšířit kolegium, které volilo, to jest nemít jen dvě komory parlamentu, ale zamyslet se nad tím, jestli do toho nevtáhnout krajská zastupitelstva,“ uvažuje Kopeček a dodává: „Třetí věc, která by ale v případě druhého bodu nebyla tolik potřeba, by bylo zvážit kvorum (potřebný počet hlasů pro zvolení). To tehdy bylo nastaveno velmi náročně, což vedlo k docela velkým problémům z hlediska délky volby.“

Cesta k francouzskému modelu

Tvůrci Ústavy by se mohli vydat i cestou semiprezidencialismu a posílení pravomocí hlavy státu, stejně jako tomu bylo ve Francii na konci padesátých let 20. století. Přímo volený prezident v takovém případě aktivně prosazuje vlastní politiku.

„Mám pocit, že poloprezidentský systém je riskantní, že ještě docela dobře funguje v té Francii, ale i tam to bylo postupně upravováno. Jsme přeci jenom mladá demokracie, která není úplně definitivně ustálená,“ varuje Wintr.

„Změna by vedla k narušení tradice a mohla by vést k nějakému rozkolísání veřejných nálad a k frustraci z toho, jak by to nakonec celé dopadlo,“ nedoporučuje posílení prezidentských pravomocí Brunclík a dodává, že implementace cizích institucí do domácího prostředí nemusí vždy fungovat.

Omezení pravomocí

Poslední možností je zpřesnit a omezit některé kompetence hlavy státu, aby nebyly tak široce interpretovatelné. Prezident Miloš Zeman se totiž podle oslovených odborníků během svého mandátu často pohyboval na hraně svých ústavních pravomocí a někdy i za ní.

„Ukázalo se, že jsou určité kritické body, kde hrozí, že se politický systém zasekne,“ vysvětluje Wintr a zmiňuje například jmenování vlády. Zeman třeba loni na podzim hrozil nejmenováním ministra zahraničí Jana Lipavského (Piráti), v roce 2019 zase odmítl nominaci Michala Šmardy (ČSSD) na ministerstvo kultury.

„Mělo by být jasné, za jakých podmínek může prezident odepřít jmenování ministra. Případně by mohl ministry jmenovat premiér,“ navrhuje ústavní právník.

Miloš Zeman při svém prvním vítězství v prezidentské volbě v roce 2013
Zdroj: ZUMA/ČTK/Matej Divizna

Podle Kopečka by navíc bylo vhodné k jednotlivým ústavním procesům doplnit jasné časové lhůty. Prezident by tak měl například na jmenování ministra maximálně třicet dní.

Na hodnocení dopadů přímé volby je ale podle Brunclíka stále ještě brzy. „Měli jsme jen jednoho přímo voleného prezidenta. Ústavu musí otestovat více aktérů a uvidíme, zda se ustálí nějaký vzorec žádoucího výkonu funkce prezidenta. Teprve čas ukáže, jestli přímá volba byl dobrý nápad,“ uzavírá Brunclík.

Občané prezidenta doposud vybírali dvakrát, v letech 2013 a 2018. Pokaždé zvítězil expremiér a bývalý předseda ČSSD Miloš Zeman. O jeho nástupci na Hradě se rozhodne nejpozději na začátku příštího roku, kdy Zemanovi skončí mandát, třetí zvolení v řadě Ústava nepřipouští.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 43 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...