Polská Toruň zkouší křižovatky bez značek a semaforů

Varšava  - Křižovatky bez dopravních značek a semaforů mohou objevit řidiči v některých polských městech. Experiment testuje Toruň a první výsledky novinky již mají ve městě Nowa Sól na západě země. Samosprávy vyslechly rady těch odborníků, kteří tvrdí, že pokud člověku za volantech chybí jistota, zda může projet křižovatkou jako první, je opatrnější. Všudypřítomné přechody, pruhy a značky podle této teorie pouze uspávají ostražitost lidí, a to šoférů i pěších.

Experiment s co nejnižším počtem značek se od roku 2004 koná na některých cestách v anglickém Ipswichi, v německém Bohmte, dánském Ejby, belgickém Ostende a nizozemském Emminu. Někteří experti tvrdí, že řidiči jsou opatrnější, když je na silnicích jen to nejzákladnější značení. „Funguje to,“ ujišťuje urbanista Ben Hamilton-Baillie, šéf britského programu Shared Space (Sdílený prostor). Projekt financovaný Evropskou unií má za cíl zjistit životaschopnost konceptu „nahých silnic“. Nápad slavil úspěch například v nizozemském městě Drachten, kde se po odstranění signalizace a značek snížil počet nehod na největší místní křižovatce ze čtyřiceti na dvě.

Mluvčí policie v Podlaském vojvodství na severovýchodě Polska Jacek Dobrzyński vysvětluje tento fenomén faktem, že člověk se bez vytyčeného omezení více kontroluje a bezpečněji chová na silnici. „Realizace takového nápadu je zpočátku určitě těžká, ale možná stojí za to se o to pokusit, když ve světě toto řešení snižuje počet tragédií na silnicích,“ doplnil Dobrzyński.

Jako první v Polsku začali odstraňovat semafory a značky ve městě Nowa Sól, kde žije přes 40 000 lidí. „Fandíme takovému řešení na sto procent a postupně ho zavádíme. Naším cílem je, aby všechny křižovatky byly bez značek, s výjimkou těch na tranzitních cestách,“ uvedl Andrzej Drozdek z místní samosprávy.

Když před čtyřmi lety začali ve městě likvidovat dopravní značení, řidiči se bouřili. Nyní již údajně neprotestuje nikdo, naopak novinku obyvatelé chválí.

V Toruni, která má přes 200 000 obyvatel, se samospráva rozhodla zlikvidovat semafory na menších křižovatkách a na silnicích v obytných částech města. „Sami řidiči žádali takové řešení,“ uvedla Agnieszka Kobusová-Peńsková, mluvčí toruňského dopravního úřadu. „Tam, kde jsme odstranili značky a semafory, už nehody nejsou. Řidiči jezdí pomaleji, a o to šlo,“ vysvětlila.

Krzysztof Turosiński z dopravního úřadu v Bialystoku však úspěchu takového nápadu nevěří. „Nedokážu si představit, že by takto mohla fungovat při dopravní špičce křižovatka v centru města. Chci uklidnit řidiče, že my nic podobného nechystáme. Takové řešení je z jiného světa,“ tvrdí. Podle Dariusze Ciszewského ze správy místních komunikací jsou „nahé ulice“ dobrým řešením, ale pouze tam, kde je kultura řidičů na vysoké úrovni. „Na našich silnicích se to asi neosvědčí,“ zapochyboval.

Polští řidiči jsou známí svou dravostí a bezohledností. Turisty před nimi varují průvodci v mnohých cestovních kancelářích.

Vydáno pod