Ministerstvo dopravy prodloužilo platnost evidenčních kontrol vozidel ze třiceti dnů na jeden rok. Zavádí to novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jejíž účinnost začala počátkem března. Ministerstvo předpokládá, že řidiči tak uspoří peníze i čas.
Platnost evidenčních kontrol aut se prodloužila na rok. Motoristé uspoří čas i peníze
Dosud platil výsledek kontroly třicet dnů. Takže když například auto vykoupil autobazar nebo opravář aut a pak za nějakou dobu prodal, muselo se kontrolovat znova. Nově se lhůta prodlužuje na celý jeden rok.
O jak velkou část tržeb stanice technické kontroly přijdou, se odhaduje zatím těžko. Nejvíc ale budou zřejmě postižené ty stanice, které jsou blízko pracovištím registru vozidel. U nich evidenční kontroly často dělají i polovinu tržeb.
„Jedním z hlavních úkolů naší vlády je výrazné zjednodušení současného byrokratického molochu. Do toho patří i významné změny v systému evidenčních kontrol a registrací vozidel. Prodloužíme platnost evidenční kontroly ze současných třiceti dní na jeden rok, a to i zpětně, a rušíme povinnost absolvovat ji na konci leasingu,“ řekl podle agentury ČTK ministr Kupka.
Počet kontrol bude řádově nižší
Ministerstvo dopravy mluví o úspoře peněz i času řidičů. Evidenční kontrola v současné době typicky stojí kolem čtyř až pěti set korun. „Každý rok se v Česku provede milion evidenčních kontrol. Od prvního března bude počet kontrol řádově nižší,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Jenže použití výsledku starší evidenční kontroly není bez rizika, dodávají provozovatelé stanic. Prodávající může mezitím na autě udělat změny, se kterými může být problém, od výměny kol za ta s nepovoleným rozměrem po daleko složitější úpravy. „Je to svým způsobem ochrana zákazníka, aby věděl, že si nekupuje zajíce v pytli a že nemá stočené kilometry,“ domnívá se vedoucí STK Praha-Michle Vít Rejmon.
Změna u vydávání technických průkazů
Mění se i způsob vydávání technických průkazů. Od prvního března už je nevydávají autosalony, ale jen registry – tam si majitel od prodejce přinese jen certifikát o shodě.
Výrobce pošle ministerstvu dopravy data, že auto prodal, uvede barvu a VIN. „A my to zpracujeme,“ uvedl vedoucí odboru ministerstva dopravy Ivan Novák.
To je ale jenom první krok. Daleko větší význam bude mít zrušení velkých technických průkazů. Na to má dojít prvního ledna příštího roku.