Praha – Při změně bydliště už nebude nutné obíhat jednotlivé úřady. Novou informaci postačí nahlásit jednomu úředníkovi, ti ostatní si ji najdou v počítači. Spustil se totiž takzvaný základní registr veřejné správy. Ten by měl přinést méně formulářů a papírování, ušetřit by měl nejen čas, ale i peníze. Kromě této přináší ale úřady i další změnu – řidiči si na registrování nových vozidel budou muset týden počkat. Úřad totiž přechází na novou databázi a musí přenést 14,5 milionu údajů.
Nové informace se budou zadávat jen na jednom úřadě
Obíhání úřadů třeba proto, že si někdo změnil příjmení, by ode dneška nemělo být nutné. Bude stačit, když člověk řekne novou informaci jednomu úředníkovi, ostatní si ji potom najdou v počítači. „Občan, pokud přijde na jeden úřad, nahlásí tyto údaje na jednom úřadu, tak v podstatě se to promítne do celé ČR. Nebude muset oběhnout dvacet úřadů, tak jak tomu bylo doposud,“ dodal náměstek ministra vnitra Radek Šmerda.
Základní registr v sobě bude mít údaje o všech lidech včetně cizinců a podnikatelů, data z katastru nemovitostí, ale i informace o všech agendách, které veřejná správa vykonává. Úředníci tak mezi sebou budou sdílet miliony dat. „V současné chvíli obsahuje registr osob identifikační referenční údaje a referenční vazby o 2,8 milionech osob. Osob jak fyzických, tak právnických, tak i podnikajících zahraničních osob,“ vysvětlila předsedkyně z Českého statistického úřadu Iva Ritschelová.
Ušetří se čas i peníze
Pokud vše bude fungovat, tak jak má, mohli by lidé ušetřit nejen čas, ale i peníze. Podle propočtů každý člověk stráví za rok dvanáct hodin na úřadech. Jedna hodina přitom ekonomicky aktivního člověka stojí 152 korun. Základní registr má za sebou už i pilotní testování. Při něm bylo objeveno až 400 tisíc chyb.
Sdílet data občanů České republiky bude přes šest tisíc obcí. Úřady by měly pracovat s novým systémem už zítra. Obsahuje na 300 agend a 120 osobních údajů - od jména, přes datum narození, státní občanství, číslo občanského průkazu nebo informaci, jestli má fyzická osoba třeba datovou schránku.
Projekt základních registrů provázejí od počátku problémy, zajímá se o něj protikorupční policie. Zkoumá, zda nebyly soutěže zmanipulovány. Údajně totiž byly výsledky čtyř z pěti tendrů známy předem. Antimonopolní úřad také v minulosti vnitru zrušil výsledky dvou zakázek, protože úřad porušil při výběru vítěze zákon o veřejných zakázkách. Vybudování základních registrů stálo asi 2,5 miliardy, většina peněz šla z Evropské unie.
Nový registr vozidel se spustí 9. července
Dnes ale také vůbec poprvé přestane fungovat registr vozidel. Úřad totiž přechází na novou databázi a musí přenést 14,5 milionu údajů. Spousta lidí se proto snažila ještě na konci týdne vyřešit převody aut nebo výměny techničáků. Na některých úřadech lidé čekali dlouhé fronty.
Na úřadech už na konci týdne začalo proškolování úředníků, jak s novým centrálním registrem pracovat. Vyměněny byly i staré počítače za nové. Registr začne znovu fungovat v pondělí 9. července.