V německé společnosti Continental, která je známá hlavně produkcí pneumatik, ale i dalšími komponenty v autoprůmyslu, se chystá hromadné propouštění. Snížení počtu pracovních míst bude mít dopad i na výrobní závody v Česku. Firma v tuzemsku zruší několik set míst, a to v továrnách ve Frenštátě pod Radhoštěm, v Brandýse nad Labem a v Jičíně.
Německý Continental bude šetřit. Propouštění se má dotknout i českých poboček
Koncern Continental má v Česku sedm závodů, společnost Continental Automotive Czech Republic celkem pět poboček ve čtyřech lokalitách. Podle údajů z poslední výroční zprávy ke konci roku 2022 zaměstnávala 6083 lidí, meziročně o 934 více. Propouštět se má v Jičíně, Frenštátě pod Radhoštěm a Brandýse nad Labem. Sekce pneumatik, které Continental vyrábí v Otrokovicích, se rozhodnutí vedení koncernu týkat nebude.
Například továrna v Brandýse, kde se vyrábí palubní přístroje, displeje nebo palivové jednotky, má 3,2 tisíce zaměstnanců. Skončit má šest procent pracovníků. „Jedná se přibližně o dvě stě administrativních pozic, kterých se to bude týkat v průběhu následujících dvou let,“ vysvětlila mluvčí podniku Nicola Lukovicsová.
Propouštění by se mohlo dotknout i desítek zaměstnanců v jičínském závodě, kde firma vyrábí brzdové systémy. Aktuálně tam ve směnném provozu pracuje okolo 950 zaměstnanců. Continental Automotive Czech Republic má závod ještě v Adršpachu na Náchodsku. Ten produkuje ostřikovače skel a světel.
Hospodaření společnosti bylo ve ztrátě
V roce 2022 koncern vykázal růst tržeb o jednu miliardu na 46 miliard korun. Její hospodaření skončilo ztrátou dvě miliardy korun po ztrátě 3,56 miliardy korun v roce 2021. „Výsledky velmi negativně ovlivnila zvyšující se cena vstupních materiálů, cena energií, polovodičová krize na celosvětovém trhu a klesající množství vyrobených brzdových systémů,“ uvedl k výsledkům roku 2022 jednatel firmy Rainer Litz Dieter Kehnscherper.
Koncern ve zprávě oznámil, že hodlá zrušit kolem 5,4 tisíce pracovních míst v administrativě a dalších zhruba 1750 pracovních míst ve výzkumu a vývoji. Úsporami se Continental snaží posílit konkurenceschopnost svých automobilových aktivit v době, kdy odvětví přechází od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům.
„Obecně se jedná o zvýšení konkurenceschopnosti, zlepšení procesů v rámci firmy, snížení různých rozhodovacích úrovní,“ uvedla Lukovicsová.
O hromadném propouštění se nedávno mluvilo taky v souvislosti s českou automobilkou Škoda Auto. Ta ale, na rozdíl od Continentalu, jen omezila nábor nových zaměstnanců, některé přesune na jiná místa. „Musíme šetřit, musíme snižovat náklady razantněji než kdy jindy, protože koncern Volkswagen je opravdu ve velmi složité situaci,“ vysvětlil předseda odborů KOVO MB Jaroslav Povšík.