Praha - Možnou cestou, jak zachránit alespoň část z několika desítek železničních tratí určených ke zrušení, je jejich přeměna na vlečky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a dopravce ČD Cargo o tom v těchto dnech jednaly, konečné rozhodnutí zatím nepadlo, informaci potvrdili mluvčí obou organizací Pavel Halla a Roman Jandík.
Některé tratě bez vlaků se možná změní na vlečky
„Je to možné, je to v jednání, ale konkrétní informace k tomu zatím žádné nejsou,“ uvedl Jandík. Podle něj je nejprve třeba zvážit ekonomickou návratnost případného provozu vleček, obecně je ale ČD Cargo proti rušení tratí. Odstranění kolejí by podle Jandíka zabránilo jejich budoucímu využití v případech, kdy by kolem nich například vznikly nové továrny.
Převodem na vlečky by se mohla zachránit necelá desítka tratí. Jak uvedl Halla za správu železnic, kategorie vleček je nejnižší úrovní železniční cesty, údržba je proto mnohem levnější než na tratích s pravidelnou osobní dopravou. Nemusí se například udržovat nástupiště nebo odklízet sníh, vlaky ČD Cargo v zimě tahá lokomotiva s pluhem.
Seznam regionálních tratí určených ke zrušení je zatím neveřejný, což někteří úředníci připisují předvolebnímu období. Kraje se se státem dohodly na postupném zániku asi 25 nejméně využívaných kolejí. Na původním seznamu SŽDC přitom bylo až 60 železničních spojení.
Prvním krokem bude, že si kraje na vybraných tratích neobjednají žádné vlaky. Tratě bez vlaků pak správa železnic pošle do správního řízení, ve kterém by koleje byly zcela zrušeny a vymazány ze sítě SŽDC. Řada krajů už zrušení některých tratí potvrdila. Například v jižních Čechách zřejmě zanikne spojení Dívčice - Netolice, kraj s tím souhlasí. Vedení kraje Vysočina informovalo již dříve o zrušení lokálky Moravské Budějovice - Jemnice na Třebíčsku.