Na českých silnicích se ve stále větší míře objevují vozy, které sice vypadají jako běžná nákladní auta, formálně ale jde o traktory. Pro podnikatele je to levnější a výhodnější. Podmínky pro provoz traktorů jsou totiž výrazně mírnější než u náklaďáků.
Nákladní auto vydávají za traktor. Ušetří za provoz, neplatí daň a projedou kdekoli
„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení je nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,“ vysvětluje majitel „traktoru“ Radoš Holub z firmy Bezedos.
Traktor v podobě nákladního auta může dodat výrobce už hotový, nebo lze vůz dodatečně přestavět a úředně přeregistrovat. „Jsme obec s rozšířenou působností, kde technickou způsobilost vozidla schvalujeme a můžeme o tom rozhodnout,“ říká Martin Petr z odboru dopravy v Náchodě.
Výhody traktoru před nákladním autem se dají ilustrovat třeba na silnici z východočeského Broumova ke kamenolomu v polském Tlumaczowě. „Za dopravní značku nesmějí vjet nákladní vozidla těžší 6 tun. Ale traktory mohou,“ vysvětluje šéf dopravní policie v Královéhradeckém kraji Petr Dušek.
Traktor po této silnici vozí štěrk, i s nákladem váží kolem 30 tun. Konkurenční firma, která kámen dováží nákladními auty, musela žádat o výjimku. Majitel traktoru ne. Traktor také nemusí mít tachograf a řidič nemusí dodržovat předepsané bezpečnostní přestávky jako u nákladního auta.
Další výhodou je, že řidičské oprávnění skupiny T na traktor lze získat už od 17 let. Toto pravidlo ale policistům vadí – nezkušený sedmnáctiletý řidič totiž může vézt i desítky tun nákladu. A zlobit se mohou i v obcích – třicetitunové auto tam nesmí, ale stejně těžký traktor ano.