Jihlava - V létě přestane na Vysočině jezdit 41 regionálních vlaků. Kraj nadále nechce platit za málo vytížené spoje, které chce nahradit levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože se potom podle jejich zástupců rozpadnou přestupní vazby. „Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc,“ dodal ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Na Vysočině už je jasno: V červnu skončí 41 vlaků
Vedení kraje Vysočina nechce nadále platit za vlaky, kterými nezřídka jezdí jenom jeden cestující. Levnější autobusy zatím nahradí například jeden z osobních vlaků mezi Horní Cerekví a Počátkami. V regionu ale brzy může ubýt mnohem vyšší počet vlaků. Kraj Vysočina má totiž zpracovánu studii, podle které by se mohl zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 procent spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji. Za kilometr autobusem kraj doplácí ztrátu 19 korun, za kilometr vlakem průměrně 63 korun. „To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést tři a půl autobusu,“ uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl.
Tomu oponují zástupci Českých drah, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. „Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně,“ řekl Havel.
Vysočina se s ČD zatím ani nedohodla na novém dodatku ke smlouvě o dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli ani na výši úhrady, ani na znění dodatku.