Praha - Po tři roky fungoval užitečný vzdělávací program UNIV konaný pod záštitou Národního ústavu odborného vzdělávání Praha. Na projektu spolupracovalo mnoho škol a vzdělávacích zařízení. Projekt, který umožňoval lidem nechat se přezkoušet a získat certifikát i bez výučního listu, byl financován z peněz Evropské unie. Nyní jeho trvání skončilo. Vláda zatím nehodlá v nastoleném trendu přezkušování pokračovat a čeká na vyhodnocení.
Možnost přezkoušení bez výučního listu končí, ministerstvo čeká na hodnocení
Lidé nejrůznějších povolání, především číšníci, obkladači a zedníci prošli za tři roky rekvalifikací nebo alespoň dílčím přezkoušením. Příkladem jednoho z nich je nyní již kvalifikovaný pekař Richard Sopuch. V pekárně začal pracovat ihned po škole, i když byl vzdělán v jiném oboru. Po osmi letech díky projektu UNIV zažádal o rekvalifikaci a uspěl. Nyní má na pracovním trhu srovnatelné podmínky s profesionály a v budoucnu se může honosit právoplatnou osmiletou praxí.
Do vzdělávání dospělých se zapojilo více než 60 škol v republice. K úspěšnému průběhu pomáhala i krajská informační centra. Nyní nejméně na půl roku kampaň utichne. „Naším velkým problémem je, že celý projektový tým se rozpadá na určitou dobu a poté budeme muset hledat nový. Směrem na kraje to má velký dopad, protože se celý proces radikálně sníží, a v podstatě zastaví,“ poznamenala hlavní manažerka projektu UNIV Jana Bydžovská.
Ministerstvo sebrání četným kritikám a vysvětluje pozastavení nutností celý projekt přehodnotit. Pár měsíců podle resortu školství nemá zásadní dopad. „Jedná se o projekty za desítky či stovky milionů, v případě soustavy kvalifikací až o miliardové částky, proto se nemůžeme divit, že ministerstva chtějí celou záležitost důkladně prozkoumat a připravit,“ dodává náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger.
K další kvalifikaci po ukončení oborového vzdělání se v České republice odhodlá zhruba šest procent lidí. Hlavním důvodem je omezená nabídka tohoto programu, zaměřená prozatím na výuční obory. Další projekty by se proto měly soustředit také na maturitní vzdělávání.