Lokální tratě už dlouho potřebují lepší zabezpečení, všechna jednání však dosud zkrachovala

4 minuty
Události ČT: Lokální tratě už dlouho potřebují lepší zabezpečení
Zdroj: ČT24

Trat mezi Karlovými Vary a Perninkem, kde se v úterý stala nehoda, patří mezi desítky v takzvaném režimu D3. Ten značí nejjednodušší způsob zabezpečení, spoléhá totiž na lidský faktor. Tento režim už hluboko v minulém století umožnil snížit náklady na výpravčí a tím zachránit řadu tratí. Oběti úterní nehody ale zachránit nezvládl.

Systém se osvědčil na těch nejméně vytížených tratích s pravidelnou dopravou. Jenže se používá i tam, kde jezdí vlaků víc. Stát se snažil problémy řešit už v nultých letech po sérii podobných nehod. Řešení se našlo, ale jeho využití zastavila komplikovaná legislativa.

Zabezpečení lokálních tratí je přitom dlouhodobé téma, které se řešilo třeba i loni po vlakové nehodě v Ronově nad Doubravou. Její princip byl podobný, tehdy se ale obešla bez obětí na životech.

Tehdy se také jednalo o čelní srážku dvou vlaků, zůstalo po ní pět zraněných. Vina byla na straně strojvedoucího motorového vozu, nepočkal na křižování s nákladním vlakem. Vyšetřování probíhalo ještě letos. Výsledek: doporučení drážní inspekce, aby se na podobných tratích přestalo spoléhat jen na telefon.

Zabezpečení je potřeba všude

Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera už v květnu tohoto roku řekl, že není možné čekat, ale je potřeba i na lokální tratě najít řídicí a zabezpečovací systém, který je ale kompatibilní s Evropou. „Tento systém musíme najít, vyvinout, aby nebyl zbytečně drahý,“ nabádal.

Vyčkávání se nakonec nevyplatilo právě včera. Takových tratí, o jejichž bezpečnost se stará jen lidský faktor, je přitom podle drážní inspekce v česku zhruba šedesát.

To, ze které stanice má strojvedoucí volat dispečerovi, určují symboly v jeho jízdním řádu. Jenže i v něm jsou výjimky. Jeden případ jsou víkendy, jiný všední dny.

Právě jiné křížení během pondělního státního svátku mohlo podle zdroje blízkého policii strojvedoucího v úterý zmást. „Je pravda, že tady to není nějak technicky na bázi nových technologií zabezpečeno. Jednoznačně tu došlo k selhání lidského faktoru, čili diskuse, jak by to mohlo být zabezpečeno, je samozřejmě teoretická,“ komentoval situaci na místě ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda slíbil, že lepší zabezpečení trati začne více řešit. Také generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský potvrdil, že uvažují o dalším doplňkovém zabezpečení vlaků, nemohou to ale udělat ze dne na den. „Každý se raději ohání povinností druhé strany, místo toho, aby se sám zajímal o to, co může na své straně zlepšit,“ kritizoval inspektor Jan Kučera.

13 minut
Události, komentáře: Bezpečnost na železnici
Zdroj: ČT24

Jednodušší systémy existují

Řešením měl být evropský bezpečnostní systém známý pod zkratkou ETCS. Jenže jeho cena je extrémně vysoká, 10 milionů za jedno vozidlo. Aby na něj bylo, ministerstvo dopravy před třemi lety prozatím zakázalo kupovat jednodušší systémy. Ty nicméně existují.

„Pokud udělá strojvedoucí nějakou chybu, když se třeba rozjede z výhybny jako včera, kdy nemá, tak systém na to reaguje ostrým zahoukáním, a pokud strojvedoucí okamžitě nezastaví, tak je mu dálkově vypuštěn vzduch z brzdy, to znamená, že vozidlo je za pár vteřin násilně zastaveno,“ vysvětlil princip fungování systému jednatel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Že šlo dopravu na lokálních tratích zabezpečit lépe, tvrdí i drážní odbory. Jejich zástupce Jindřich Berounský to považuje za dlouhodobou rezignaci na bezpečnost železniční dopravy na regionálních tratích ze strany ministerstva dopravy.

O čas jde i z jiného důvodu. Státní strategie totiž počítá s tím, že na tyto tratě by se evropský zabezpečovač měl dostat nejdříve v roce 2030. A do té doby se zřejmě ještě může stát spousta podobných nehod. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V prestižních grantech se Česku nedaří, do Prahy putuje jediný

Jen jediný ERC Advanced Grant se letos podařilo získat Česku. Srovnatelně velká Belgie jich má sedmnáct, Rakousko dvanáct, Dánsko osm. Českým vědcům se nedaří soutěž o tyto finance dlouhodobě.
před 1 hhodinou

Zájem o studium ruštiny upadá, roste naopak obliba španělštiny

Jazykové školy ruší kurzy ruštiny, není o ně zájem, vyplývá z informací škol, které oslovila Česká televize. Hlavním důvodem je podle nich válka na Ukrajině. Od začátku konfliktu totiž studentů strmě ubylo. Naopak roste zájem o španělštinu. Podle oslovených jazykových škol je oblíbená díky kultuře a popularitě dovolených ve španělsky mluvících zemích.
před 2 hhodinami

Na rušnou zastávku praží slunce, na zastínění lidé čekají roky

Horké dny zažívají lidé v rozpálených ulicích Českých Budějovic. Zatímco na některá místa radnice umísťuje mlžítka pro ochlazení vzduchu, u jedné z nejrušnějších zastávek MHD veškeré zastínění odstranila. Prosklená zastávka na vybetonované ploše provizorně stojí už pět let. Dočasně nahradila téměř čtvrt kilometru dlouhé zastínění. Radnice ho navzdory slibům dodnes nijak nenahradila. Podle náměstka primátorky Petra Maroše (ODS) je reálné začít s výstavbou příští rok.
před 3 hhodinami

Vláda ustála hlasování o vyslovení nedůvěry

Koaliční vláda Petra Fialy (ODS) odolala ve středu ve sněmovně i čtvrtému opozičnímu pokusu o vyslovení nedůvěry. Tentokrát byla podnětem bitcoinová aféra. Výsledek se očekával. Svržení kabinetu podpořili jen přítomní zákonodárci opozičních hnutí ANO a SPD a tentokrát i Pirátů, kteří opustili vládní tábor loni na podzim. Pro svržení kabinetu je nutných nejméně 101 hlasů. Vláda ODS, STAN, KDU-ČSL a TOP 09 tak bude dál vládnout s důvěrou dolní komory.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Situace při výběru ředitele byla patová, řekl k přerušení volby šéf Rady ČT

Radní České televize ve třech volebních kolech ve středu nevybrali nového generálního ředitele. Finalisty jsou Hynek Chudárek a Milan Fridrich. Volbu radní na týden přerušili. Šéf Rady ČT Karel Novák v Událostech, komentářích přiznal, že situace při hlasování byla patová. Podle šéfredaktora portálu Mediář.cz Ondřeje Austa se za posledních dvacet let nestalo, že by se v prvním dni hlasování nerozhodlo. Pokud by k výběru ředitele nedošlo ani v příštím týdnu, podle mediálního analytika Filipa Rožánka by nejčistším řešením bylo volbu zrušit a vypsat ji znovu.
před 9 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů hovořili o pokusu o svržení vlády a bitcoinové kauze

Vláda ustála středeční hlasování o vyslovení nedůvěry. Bitcoinová aféra ale pokračuje, ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) ve středu odpoledne zveřejnila předběžnou časovou osu kauzy, celou věc prověřuje také Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). V Událostech, komentářích o aktuální politické situaci mluvili ministr kultury Martin Baxa (ODS), místopředseda poslaneckého klubu ANO Patrik Nacher, senátor Ondřej Lochman (STAN), poslanec Radek Koten (SPD) a předseda Pirátů Zdeněk Hřib.
před 10 hhodinami

Decroix zveřejnila časovou osu bitcoinové kauzy

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) zveřejnila ve středu vpodvečer předběžnou časovou osu kauzy miliardového bitcoinového daru, která stála místo jejího předchůdce za ODS Pavla Blažka. Harmonogram byl zpracován oddělením interního auditu a výsledkem je nestranný dokument, uvedla nová šéfka resortu. V harmonogramu nicméně chybějí jména. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) vláda vzala materiál jednomyslně na vědomí.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Přestupků v pražské MHD je letos rekordně mnoho. Policie posílila hlídky

Cestování pražskou hromadnou dopravou je stále méně bezpečné. Policisté od začátku roku evidují rekordní počet přestupků. V metropoli policie hlásí stále víc lidí bez domova. Zvýšenou kriminalitu mají na svědomí i cizinci. Strážci zákona mají problém s vymáháním pokut, většinou tak zůstává jen u domluvy. Policie už na rostoucí kriminalitu zareagovala a v problémových místech navýšila počet hlídek.
před 12 hhodinami
Načítání...