Klimatizace je výsadou dálkové dopravy

Praha – Uprostřed zimy je těžké představit si letní vedra. Přesto nás za několik měsíců opět čekají. Obvyklou ochranou před teplem je klimatizace – ta je stále rozšířenější i v dopravě. Zatímco při nákupu auta si může každý vybrat, zda klimatizaci chce nebo ne, ve veřejné dopravě si vybrat nelze – většinou totiž není z čeho. Velká část hromadných dopravních prostředků v Česku klimatizovaná není a především v regionální dopravě s ní dopravci často ani nepočítají.

Zatímco do vagonů určených pro vlaky Intercity, kterými lidé cestují několik hodin, České dráhy postupně klimatizační jednotky přidávají – a některé vozy je mají už z výroby – při plánované rekonstrukci rychlíkových vagonů se s ní nepočítá. Klimatizace chybí také ve zrekonstruovaných motorácích – v Regionovách i velkých motorových vozech, jejichž poslední série byla dokončena před pěti lety.

Regionální doprava chladit nepotřebuje

Po razantním nástupu společnosti Student Agency je stále méně představitelné, že by autobus na dálkové lince neměl klimatizaci. Pro regionální linky ale dopravní společnosti často nakupují neklimatizované autobusy – a to přesto, že výrobci obvykle nabízejí i klimatizovanou verzi většiny svých modelů. Klimatizační jednotka tak chybí moderním mercedesům společnosti Icom, části loni zakoupených irisbusům dopravce ČSAD Střední Čechy a stejně tak většině sorů společnosti Busline určených pro regionální provoz.

Zatímco rychlíkové vagony jezdí až 140kilometrovou rychlostí a regionální autobusy i devadesátkou, prostředky městské hromadné dopravy se po městě doslova plouží: Sotva se rozjedou, je tu zastávka, potom semafor, následně začíná kolona… Vozidla se rychle zahřívají, ale dopravci na tepelnou pohodu cestujících mnoho nemyslí. Klimatizace vozů MHD v Česku takřka neexistuje. Nejsou jí vybaveny ani nejnovější tramvaje od Škody, které kupují brněnský a pražský dopravní podnik, s dosazením klimatizace se nepočítá ani při rekonstrukcích starých tramvají. Ani nové městské autobusy většinou klimatizované nejsou.

Moc drahá „hračka“

Proč? Dopravci se shodují – klimatizace je drahá. Přístup jednotlivých společností se ale liší. Například pražský dopravní podnik nedosazuje klimatizaci do prostoru pro cestující vůbec (klimatizováno je u nových vozidel pouze stanoviště řidiče). Podle mluvčí společnosti Ilony Vysoudilové nejde pouze o to, že dosazení klimatizace je drahé a prodraží se také její provoz. Dopravní podnik je přesvědčen o tom, že vzhledem k tomu, že jsou stanice blízko po sobě a často se otevírají dveře, nebyla by klimatizace příliš efektivní.

České dráhy naproti tomu v nově vyráběných vozidlech určených pro regionální dopravu klimatizaci chtějí – je například v motorácích Regioshuttle nebo elektrických jednotkách City Elefant. „U kompletně nově konstruovaných a vyráběných vozidel nepředstavuje dosazení klimatizace komplikaci ani výrazné navýšení nákladů,“ upozorňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Naproti tomu do rekonstruovaných rychlíkových vagonů dráhy klimatizaci nechtějí – kromě nákupu samotného chladicího systému je totiž potřeba značný zásah do konstrukce vagonu. „Jde například o dosazení nových výkonnějších energetických zařízení, přestavbu vzduchotechniky, výměnu oken a další zásahy do konstrukce a interiéru vozů,“ shrnuje mluvčí Šťáhlavský.

Rozdíl ceny dokládá mluvčí rozdíly mezi jednotlivými rekonstrukcemi, které ČD v současnosti připravují – zatímco rekonstrukce každého vagonu pro vlaky Intercity (dostanou klimatizaci, ale také uzavřený odpadní systém) přijde společnost zhruba na 22 milionů korun, v případě rekonstrukce rychlíkových vagonů (bez klimatizace) zaplatí dráhy pouze 5 milionů za kus. Komplexní rekonstrukce vagonu (s klimatizací) pro regionální dopravu, kterou objednala Železniční společnost Slovensko, potom přišla dopravce v přepočtu asi na 15 milionů korun.

  • Regionální autobusy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2230/222937.jpg
  • Tramvaj autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2275/227491.jpg
  • Regionova autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2127/212660.jpg
  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1673/167254.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů probrali Agrofert, Turka či Zůnu

Hosté Událostí, komentářů debatovali o kroku premiéra Andreje Babiše (ANO), který do 8. ledna 2026 vloží koncern Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust. Diskuse se zaměřila také na schůzku prezidenta Petra Pavla s poslancem Filipem Turkem (za Motoristy), kterého strana nominovala na ministra životního prostředí. Politici probrali i pozici ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD), který podpořil českou muniční iniciativu pro Ukrajinu. SPD posléze uvedla, že peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině. Diskuse se účastnili europoslanec Ivan David (SPD), místopředseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti Denis Doksanský (ANO), předsedkyně poslaneckého klubu Pirátů Olga Richterová a poslanec a předseda KDU-ČSL Marek Výborný. Česká televize do debaty pozvala i zástupce vedení Motoristů a Filipa Turka, pozvání nepřijali. Moderovala Barbora Kroužková.
před 16 mminutami

Rodičky nově získají tři žádanky na domácí návštěvu porodní asistentky

Od ledna budou ženy při odchodu z porodnice automaticky dostávat tři žádanky na návštěvu porodní asistentky v domácnosti. Péče má sloužit jako podpora matkám v nové roli. Cílem je také včas odhalit případné komplikace u rodičky či dítěte. Podle Unie porodních asistentek s nimi ale Všeobecná zdravotní pojišťovna odmítá uzavírat smlouvy a v některých regionech tak prý hrozí, že nebude služba dostupná. V pondělí pojišťovně poslaly otevřený dopis. Ta tvrdí, že je vše zajištěno.
před 1 hhodinou

Bělohradský: Čvachtáme se v digitálních mělčinách. Svoboda slova není vždy úplná

Filozof a sociolog Václav Bělohradský v pondělním Interview ČT24 hovořil o svobodě slova, názorové ostrakizaci a demokracii. „Svoboda slova není vždy úplná, podléhá aktuálně vládnoucímu režimu slova,“ uvedl. "V Česku neexistuje dominance slova, tedy policejní diskurz, který by někomu zakazoval o něčem mluvit, ale ostrakizace je velmi silná. (...) Vaše výroky jsou často vytlačeny na okraj sféry relevance,“ myslí si Bělohradský. V rozhovoru s moderátorem Danielem Takáčem také prohlásil, že se lidstvo čvachtá v digitálních mělčinách, kde se mezi sebou plácají různé informace a dezinformace.
před 2 hhodinami

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 13 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...