Říčany - Zavedený zákaz vjezdu pro kamiony na části Jižní spojky a Barrandovském mostě odklonil po otevření nového úseku Pražského okruhu část nákladní dopravy i na souběžné silnice do obcí sousedících s Prahou. Nově otevřená část Pražského okruhu Jižní spojce jinak výrazně odlehčila. Zprovoznění Pražského okruhu se během několika hodin projevilo i v dopravě ve Středočeském kraji. Na silnici mezi Modleticemi, Říčany a Úvaly se kolem jedné hodiny už začaly objevovat značky zákazů vjezdu pro vozy nad 12 tun. Mají zabránit řidičům nákladních aut, aby si tak zkracovali cestu na nový Pražský okruh. Při montáži značek se ale objevily komplikace.
Kamiony už přes Říčany neprojedou
Nejprve silničářům chyběly dodatkové tabulky vymezující povolený vjezd pro zásobování. Pak se navíc zjistilo, že značek není dostatek – zbytek bude hotov ve čtvrtek. Nakonec se ale stejně začaly značky instalovat jen z jedné strany ke Slušticím. Ukázalo se totiž, že nikdo nepožádal odpovědný úřad v Brandýse nad Labem o umístění nového značení, povolení tak platilo pouze pro obce spadající pod Říčany.
Starostové obcí, kde značky zatím nejsou, se děsí, co se bude dít v příštích dnech. „Pokud kamion pojede z Úval a ve Slušticích zjistí, že nemůže dál, tak se otočí a pojede zpátky – takže ten transit nám tady bude jezdit dvakrát?“ předestřel vizi budoucnosti starosta obce Zlatá Luboš Přibyl.
Značky zakazující vjezd těžkým nákladním vozidlům do samotných Říčan se začaly osazovat kolem jedné hodiny u Modletic a další se objevily v okolí Říčan. Celkem tak Středočeský kraj na svých silnicích umístil asi 30 nových zákazových značek.
Podle starostky Říčan Adrieny Mrázové se nárůst dopravy projevil hned po otevření Pražského okruhu a situace se zhoršuje. Výrazně se zvýšil i průjezd osobní dopravy. Celkem projíždí městem podle záznamu z radaru o dva tisíce aut víc než před otevřením okruhu. Velkou dopravní zátěží dochází v obcích k poškození silnic.
Na zákaz vjezdu na Jižní spojku si stěžovalo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Upozorňovalo na prodloužení trasy o 21 kilometrů v případě použití Pražského okruhu pro tranzit i přenesení dopravní zátěže z Barrandovského mostu na Spořilov a Chodov.
Po otevření nového okruhu v pondělí odpoledne projíždělo Cholupickým tunelem ve směru na D1 celkem 420 nákladních a 1 650 osobních automobilů za hodinu. V opačném směru, tedy k dálnici D5 projelo 1 000 nákladních a 1 150 osobních vozidel za hodinu.
„Z těchto čísel vyplývá, že již od včerejšího dne je nový okruh značně využíván. Tímto se radikálně zlepšila i situace na Jižní spojce, kde je provoz značně odlehčen,“ uvedla Eva Kropáčová z krajského ředitelství policie.
Dopravní policisté spolu s městskými strážníky dohlížejí, zda kamiony nad 12 tun zákaz vjezdu neporušují. Do centra mají povolený vjezd pouze vozidla nad 12 tun s povolením, které vydává pražský magistrát.