Dráhy shánějí 33 nových motoráků

Liberec – Výběrové řízení na nákup 33 dieselových jednotek určených k provozu na regionálních spojích v Libereckém kraji a na Vysočině vypsaly České dráhy. Jako první o tom informoval zpravodajský web iDnes.cz. K obnově vozového parku zavazují dopravní společnost dlouhodobé smlouvy s kraji, část Libereckého kraje, kde proběhlo výběrové řízení, má přitom prioritu. Na sever Čech poputuje šestnáct nových vozidel, sedmnáct jich bude obsluhovat trati na Vysočině. Cena transakce má být 1,8 miliardy korun, z toho 520 milionů by měly pokrýt peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Nové jednotky by měly být nízkopodlažní a klimatizované, jejich maximální rychlost má činit alespoň 120 km/h a měly by mít kapacitu alespoň pro 70 cestujících. Takovému zadání odpovídá například jednotka Regioshuttle RS1 od švýcarského Stadleru, vlaky SA131–134 od polské strojírny Pesa nebo Desiro od německého Siemensu. Svoji nabídku ovšem může předložit i nejčastější příjemce zakázek od Českých drah – plzeňská Škoda. Ta se totiž zmínila, že chce prostřednictvím své dceřiné společnosti Pars licenčně vyrábět motorovou jednotku některé ze západoevropských značek.

Liberecký kraj a Vysočina nezůstanou osamocené. Dráhy totiž připravují nákup nových motoráků také pro regionální vlaky v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. „V současné době vypisujeme dvě výběrová řízení na 16 vlaků pro Liberecký kraj, tam budou jezdit například z Liberce směrem na Harrachov, ale také směrem do Frýdlantského výběžku. Druhý region, pro který bude určeno 17 vozů, je kraj Vysočina, tam budou jezdit například v okolí Havlíčkova Brodu nebo Jihlavy,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Nové soupravy by se měly na kolejích objevit na přelomu let 2011 a 2012.

Telefonát Petra Šťáhlavského (zdroj: ČT24)

Na neelektrizovaných tratích by měly tyto zcela nové jednotky doplnit rekonstruované Regionovy, jejichž další sérii si nedávno ČD objednaly u Parsu, a na hlavních tratích zejména v okolí Prahy, Ostravy a Ústí nad Labem to mají být také elektrické dvoupodlažní jednotky City Elefant. Kromě samostatných motorových vagonů chtějí dráhy pro regiony koupit i dvouvozové motorové jednotky a elektrické jednoposchoďové pantografy pro příměstskou dopravu v okolí krajských metropolí.