Dopravní podnik svařuje popraskané podvozky metra

Praha – Pražský dopravní podnik začal svařovat vadné podvozky metra. Dopravce se ani po půl roce nedohodl s dodavateli souprav na tom, kdo, kde a na čí náklady by měl trhliny objevené na spodních částech souprav metra opravit. Dál už nechce čekat, a proto teď první vadné rámy svařuje ve svých dílnách na svoje náklady.

Na vozech M1 jsou drobné vlásenkové nerovnosti, jejichž délka ve většině případů nepřesahuje deset centimetrů. Poslední prasklinu objevili technici na jednom z podvozků ve čtvrtek. Stejně jako v případě předchozích zjištěných závad, i tentokrát bylo nutné podvozek odstavit. Dohromady se od léta jednalo už o sedmapadesátý takový nález, dosud kvůli nim stojí šest kompletních souprav. „Opravy jsme zahájili sami, protože za celou dobu půl roku se bohužel nedělo nic,“ popisuje vedoucí Správy vozidel Metro Josef Němeček a dodává, že pokud se svařování osvědčí, postupně by ho měli zaměstnanci dopravního podniku využít na všechny objevené problémy.

Každý poškozený podvozek musí technici oddělit od souprav. Svařit se jim zatím podařilo šest dílů. Než vyjedou vozy znovu do provozu, čeká je podrobná kontrola. „Zásadní zásah to je, ale je nutné zdůraznit, že pro cestující bylo metro bezpečné. Všechny trhliny jsou od počátku viditelné, zjistitelné a jsou pod kontrolou dopravce, takže tam k ohrožení bezpečnosti nedošlo. Samozřejmě po provedení oprav čeká soupravy ještě zkušební provoz a trhliny se budou dále sledovat, aby se ukázalo, jestli je ta technologie životaschopná,“ říká ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Právě takové posouzení bude pro pražský dopravní podnik klíčové. Odstavenou šestici souprav metra potřebuje mít co nejdříve k dispozici v provozu. S výrobcem podvozků se mu přitom nedaří dohodnout - Bombardier argumentuje, že záruka na díly už skončila. Firma sice nabídla, že podvozky opraví, podle dopravního podniku ale za předraženou cenu. „Do současné doby jsme nedostali uspokojivou odpověď, ale samozřejmě budeme požadovat, aby se tito renomovaní světoví výrobci postavili hlavně k tomu problému, že podvozky nevydrží garantovanou dobu, která by měla být. A to je 35 let,“ tvrdí Jaroslav Stůj, pověřený řízením Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Podle něj je taky překvapivé, že i mezi jednotlivými podvozky lze rozlišit rozdílné úrovně kvality. Paradoxně nejstarší část dodávky z více než dvě stě padesáti kusů vydržela bez problémů, zatímco praskliny jsou na těch novějších. „Víme, že podvozky nebyly svařovány na jednom místě a v jednom výrobním závodě,“ konstatuje Jaroslav Stůj. Na osmi soupravách, které byly svařovány v Německu se podle dopravního podniku žádná trhlina nenachází. Jsou naopak na těch novějších, svařovaných v Maďarsku.

V posledním desetiletí nakoupil Dopravní podnik hlavního města celkem 53 souprav. Teď zvažuje, že kvůli poškozené šestici bude vymáhat škodu u soudu. Ten by ale byl pravděpodobně komplikovaný – právě kvůli skončené záruce na dodané zboží.