Na českých silnicích je těsno tak jako nikdy předtím. Data ze sčítačů Ředitelství silnic a dálnic potvrzují, že doprava je ještě silnější než před koronavirem – asi o pět procent. Ministerstvo dopravy silný provoz potvrzuje. Bezprostřední reakci, třeba zvýšení mýtného pro kamiony, ale odmítá. Rostoucí počet aut podle resortu vyřeší stovky miliard korun, které plánuje investovat do stavby nových dálnic. To ale potrvá roky. Poslední měsíce navíc přinesly velké množství oprav a uzavírek, které dosavadní hustý provoz ještě zpomalují.
Česko trápí hustý provoz na silnicích
Podzim platí za období, kdy je provoz na silnicích nejsilnější. Dokumentují to i kamery a čidla, které na dálnicích provozuje Ředitelství silnic a dálnic. Data ze tří klíčových sčítacích míst a jejich porovnání s rokem 2019 jen potvrzují, že aut na vozovkách přibylo.
Jde o 35. kilometr D1, 50. kilometr D8 a 103. kilometr D5. Na prvních dvou zaznamenaly sčítače zřetelný nárůst, o devět, respektive o sedm procent. Na třetím místě je vidět mírný pokles, ten ale i samo ředitelství spojuje s opravami dálnice za Plzní.
„Je jediný způsob, jak tomu čelit, a to je zkapacitňování – jak klíčových dálnic, tak případně i železnic,“ komentoval situaci ministr dopravy a ministr obchodu a průmyslu Karel Havlíček (za ANO).
Nejvytíženější je Praha
O přetíženosti českých silnic se ví už minimálně několik let. Souhrnná data o provozu za necelé tři dekády naznačují, že oproti roku 1990 je nárůst provozu trojnásobný na hlavních tazích a dvojnásobný na ostatních silnicích.
Nejčastěji se kolony tvoří v okolí Prahy. Z dálničního okruhu kolem metropole je navíc hotová jen asi polovina, poslední úsek se otevřel v roce 2010. Od té doby se sice dálnice staví, ale až na výjimky jen ty, které spojují Prahu s regiony. Do hlavního města tak přijíždí daleko více aut. „Metropolitní oblast nikdo neřešil,“ říká k situaci náměstek hejtmanky Středočeského kraje pro silniční dopravu Martin Kupka (ODS).
V okolí Prahy se žádné odstranění úzkých hrdel neplánuje. Nejstarší úsek Pražského okruhu, který směřuje od Barrandova po nájezd na D5, se mezitím stal nejvytíženější čtyřpruhovou dálnicí. Přípravy na jeho rozšíření teprve startují. Vloni začal kolabovat i bez nehod nebo uzavírek jen kvůli silnému provozu.
Velké množství oprav a uzavírek
Letošní sezona navíc přinesla nezvykle velké množství uzavírek a omezení. A práce na silnicích nekončí ani v polovině října. Na některých místech se dokonce začalo pracovat hned po volbách. Správci komunikací ale tuto souvislost odmítají.
„Neřekl bych, že bychom kvůli volbám utlumovali naši aktivitu. V tuto chvíli probíhá v Česku 135 oprav a rekonstrukcí, to znamená, že kvůli volbám jsme skutečně nic neutlumovali,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Měsíc před obvyklým koncem stavební sezony zůstává Česko dál rozkopané a jen pomalu se vrací k normálu. Letos například začaly opravy hlavní přístupové cesty do Pece pod Sněžkou. Mosty jsou staré 50 let a je jich celkem devět. Postaveny byly v tehdejší mezinárodní spolupráci s Polskem – nepočítalo se s tím, že se v zimě budou silnice solit. První omezení začnou mizet po víkendu.
„Je to jediná přístupová cesta do Pece, to si s sebou také neslo své. Stavebnictví je teď obecně ve složité situaci. Jsou výpadky materiálu, třeba oceli,“ doplnil ředitel firmy Swietelsky Hradec Králové Pavel Vacek.
Opravy cest se nicméně těší velké finanční podpoře. Státní fond dopravní infrastruktury letos rozděluje asi 110 miliard. To je třikrát více než před deseti lety.