Automobilky v Česku mají za sebou těžký rok. Nedostatek komponentů snížil produkci o polovinu

Události: Automobilky za sebou mají náročný rok (zdroj: ČT24)

Českou ekonomiku v uplynulém roce poznamenaly potíže jejího hlavního průmyslového odvětví. Chybějící komponenty, hlavně polovodiče, srazily na začátku podzimu produkci automobilek až o polovinu, jenom ve Škodě Auto to znamená čtvrt milionu vozů. Poptávka po autech přitom byla stále vysoká.

Tuzemský autoprůmysl loni přišel o čtvrtinu obratu. Všechny firmy v odvětví za sebou mají rok, který si budou pamatovat dlouho. U většiny výrobců byl rok 2021 ve znamení odstávek.  Kvůli těm často stáli i jejich dodavatelé, na které krize také výrazně dopadla.

„Dodavatelé krvácí. Žijí na hraně toho, aby byli aspoň v zisku. Spousta jich už je ve ztrátě, včetně naší korporace. V Evropě máme patnáct výrobních závodů a pro tyto firmy je to velice složité,“ říká ředitel plánování JTEKT Europe Group Petr Novák.

Problémy pocítili i v prodejním a servisním středisku Auto Palace na pražském Spořilově. Jeho generální ředitel František Švec uvedl, že společnost intenzivně komunikuje s importéry všech značek, jejichž auta prodává. Mnoho z nich má ale podle něj „zatím poměrně nepřesné informace“. Showroomy musely mít automobilky část loňského roku zavřené. Kvůli nedostatku vozů se tak některé začaly víc soustředit na prodej ojetých aut. „Začali jsme se na naše podnikání dívat komplexněji,“ potvrzuje Švec.

Problémy z dřívějška pomohly

Někteří výrobci ale krizi tolik nepocítili. Paradoxně i proto, že měli problémy už v minulých letech. Týká se to například Toyoty. „Bavíme-li se o čipech, připravenost je spojena už s havárií jaderné elektrárny Fukušima, kdy došlo k výrazným výpadkům dílů, nejenom čipů. Od tohoto okamžiku Toyota částečně pozměnila vzorec dodávání, více se předzásobuje jednotlivými díly a z hlediska čipů jsme ze sedmdesáti procent soběstační,“ uvádí ředitel Toyoty Central Europe –⁠ Czech Martin Peleška. Na některé modely se přesto stále čeká měsíce. 

Nošovická automobilka Hyunday loni jako jediná nemusela zastavovat výrobní pásy. V pondělí zveřejnila své výsledky –⁠ za loňský rok dokončila 275 tisíc aut, meziročně o patnáct procent více. Nejvíc jich prodala do Německa, Španělska, Francie a Velké Británie.