Praha – Česká armáda ukončí bojový provoz devíti proudových podzvukových cvičných letounů Aero L-39 Albatros. Na základě rozhodnutí náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka prý bude pět strojů okamžitě vyřazeno z výzbroje a zbylé čtyři budou do roku 2016 sloužit jen pro výcvik mladých pilotů. Předtím ale musí autorizovaný výrobce vyměnit jejich motory, nebo provést jejich generální opravu.
Armáda ukončí provoz cvičných letounů L-39 Albatros
Za vším stojí loňská havárie Albatrosu poblíž obce Biskupice na Třebíčsku. Podle vyšetřovací komise byl totiž jednou z příčin havárie titanový požár v prostoru vysokotlaké turbíny kompresoru – kvůli dlouhodobým sporům s ukrajinským výrobcem motorů se ale nepodařilo odstranit příčiny možného vzniku tohoto požáru. Letadlu tehdy 15 minut po vzletu vysadil motor, piloti ho proto navedli nad neobydlenou oblast a katapultovali se.
Ministr obrany Alexandr Vondra na základě výsledků šetření mimo jiné nařídil, aby na motorech v letounech L-39 byla provedena veškerá známá opatření, která stanovuje výrobce. Tato opatření mají vést k odstranění příčin, které napomáhají ke vzniku titanového požáru. „Tato opatření musí být provedena se souhlasem, případně pod dohledem, konstrukční kanceláře,“ zdůraznil mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
V návaznosti na to rozhodl náčelník štábu Picek o tom, že provoz pěti z devíti provozovaných letadel L-39 Albatros skončí už teď. Jejich životnost by jinak skončila příští rok, avšak stanovené úpravy motorů by nebyly ekonomické. Životnost tří zbývajících letadel skončí v roce 2020 a jednoho v roce 2016. Armáda je bude používat nejméně do roku 2016, a to pro výcvik mladých pilotů.
Vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový stroj vyvinutý v 60. letech v tehdejším československém podniku Aeru Vodochody. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Kromě čistě cvičné varianty existují i verze, které umožňují montáž lehké výzbroje, a Albatros tak může plnit také roli lehkého bitevníku. Těchto letounů se vyrobilo přes 2800 a sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa. V 90. letech vznikly jejich vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca.