Vzpomínka na Studénku - byl odhalen nový památník

Studénka (Novojičínsko) – Památník obětem železničního neštěstí, které si v srpnu 2008 ve Studénce na Novojičínsku vyžádalo osm lidských životů a desítky zraněných, byl dnes odpoledne pietně odhalen nedaleko místa tragédie. Odhalení se stalo součástí vzpomínkového setkání k třetímu výročí železničního neštěstí. Památník, který symbolizuje náraz dvou hmot, nese křestní jména všech osmi obětí. Na místo se dnes k pietnímu aktu sjely více než dvě stovky příbuzných obětí, účastníků nehody nebo jejich známých, kteří uctili oběti minutou ticha. Přítomen byl také strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář, kterému se před třemi lety podařilo snížit rychlost soupravy a zabránit tak většímu krveprolití. Lidé ze stavebních firem, kteří jsou obviněni z odpovědnosti za neštěstí, na místě nebyli.

„Občanské sdružení Comenius 2008 zde postavilo památník, který má událost připomínat. Váží deset tun. Symbolicky je vytvořen z železobetonové konstrukce mostu, která se před jedoucí vlak zřítila,“ informuje redaktorka České televize Iva Kubánková.

„Neštěstí bylo tak veliké a pomoc lidí při něm tak obrovská, že jsme si vysnili nějaký velký pomník. Má být mementem například pro lidi, kteří kolem něj pojedou vlakem, aby si uvědomili, že se tady stalo velké neštěstí,“ uvedla Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008 Studénka. Jde o zdravotní sestru, která jela vlakem a mezi prvními poskytovala pomoc zraněným.

Poděkování zdravotníkům, hasičům a všem záchranářům

Tři roky po tragédii na místo přijela i žena z Polska, jejíž dcera Lidia ve vlaku zahynula. „Jsem opravdu šťastná, že se podařilo památník vybudovat. Je velmi milé, že se na to velké neštěstí nezapomnělo a máme možnost tady uctít památku naší dcery,“ uvedla. Podle ní památník bude i varováním, aby se podobné neštěstí v budoucnu neopakovalo.

Pietní místo je také formou poděkování zdravotníkům, hasičům a všem záchranářům za jejich nasazení při neštěstí. Bez nároku na odměnu památník vytvořil sochař Miroslav Rybička z Jistebníku. Na památníku jsou vyryta křestní jména obětí. Motiv díla připomíná střet dvou hmot, železa a betonu, tedy vlaku s mostem. Jeho postavení stálo zhruba 200 tisíc korun. Lidé na něj sami přispívali. Sdružení usilovalo o vybudování památníku dva a půl roku.

Účastníci vzpomínkového setkání zdůrazňovali, že na následky nehody a potrestání viníků se nesmí zapomenout. Před soudem nyní stojí deset mužů převážně ze stavebních firem. „Ti, co to zavinili, u soudu tvrdí, že jsou nevinní, shazují vinu jeden na druhého. Nejraději by to svedli na mašinfíru. Je to nehoráznost. Všichni se musí zajímat o proces, nesmí to utichnout,“ prohlásil jeden z účastníků setkání.

Podle hlavního vyšetřovatele Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí neměl možnost nehodě zabránit. Naopak podle svědků včasnou reakcí a brzděním zabránil daleko větší tragédii.

„Dostal ránu do hlavy, když jsem se probral, vagon byl na cucky“

Na nehodu vzpomínal na místě tragédie i učitel Jiří Šimsa z Havířova. „Když jsme vyjížděli ze Studénky, vlak se začal třepat. Pak jsem dostal ránu do hlavy, po které si pamatuji velice málo. Když jsem se probral, vagon byl na cucky. Kolega mě vytáhnul ven, byl jsem v šoku,“ popsal nehodu otec osmi dětí. Památník je pro něho uzavřením vzpomínky na nehodu. Uctívat památku obětí k němu chce jezdit každý rok.

Autora památníku inspiroval k jeho vytvoření podobný osud jako příbuzných obětí železniční nehody. „Můj syn v minulosti zahynul při jiném neštěstí, takže vím, co to znamená pro příbuzné, kteří tady zůstanou. To se nikdy nezacelí. Ale u této tragédie si lidé, kteří se nikdy neznali, vzájemně obrovsky pomáhali. Oni se sbírali na pomník, tak proč bych se měl vyhýbat takovému dílu,“ uvedl autor památníku, který na něm pracoval zdarma rok a půl.

Při tragické dopravní nehodě zemřelo celkem osm lidí, dalších 95 bylo zraněno. Vlak EuroCity Comenius, který jel 8. srpna z Krakova do Prahy, narazil do ocelové konstrukce silničního mostu, která se krátce předtím zřítila na trať. Údajní viníci nehody především z řad pracovníků stavebních firem stanuli letos v červnu před soudem. Rozsudek by mohl být vynesen na podzim.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...