Praha - Sestrojit vlastní letadlo se počátkem 20. století pokoušel v českých zemích už aviatický průkopník Jan Kašpar. Své slavné lety ale nakonec uskutečnil na upraveném francouzském stroji Blériot, vzor z Francie měli i bratři Čihákovi. První opravdu domácí letoun sestrojil až v roce 1912 mladoboleslavský strojař Metoděj Vlach. Několik aeroplánů vytvořil ještě před válkou také spolek Bohemia z Plzně, který dal v roce 1919 vzniknout i prvnímu československému letounu Bohemia B-5.
Vzlétlo první letadlo československé výroby dvouplošník Bohemia B-5
První pilot letadla Rudolf Polanecký zemřel po úspěšné premiéře
K premiérovému letu se poměrně malý stroj elegantních tvarů rozjel na letišti Bory u Plzně 27. dubna 1919. Za řízením tehdy seděl Rudolf Polanecký, zkušený pilot, který si ze služby v rakousko-uherském vojenském letectvu odnesl vyznamenání za statečnost. Zkouška nového stroje dopadla dobře a veřejnosti se Bohemia B-5 představila o čtyři dny později, když z paluby dvoumístného letadla pršely na Plzeňany slavící První máj letáky a brožurky propagující aeronautiku.
Po úspěšné premiéře začali plzeňští letečtí nadšenci používat nový stroj k výcviku. Za necelé tři týdny, 17. května, ale Polanecký spolu s žákem Josefem Klíbrem na borském letišti při návratu z jednoho letu havarovali. Těsně před přistáním ztratil letoun rychlost a z několika desítek metrů spadl na zem. Zatímco instruktor na zadním sedadle vyvázl jen s lehkými zraněními, Klírovi se jeho touha po létání stala osudnou - z trosek letadla se podařilo vyprostit už jen bezvládné tělo.
Konstruktérem letadla byl Oldřich Haller
Ani tragická událost ale neměla vliv na lidi kolem spolku Bohemia, kteří za pouhých šest týdnů dali stroj opět dohromady, velkou část trupu přitom museli prakticky znovu postavit. V přídi i po havárii zůstal technický unikát - řadový čtyřválec N. A. G., který vyrobili před válkou v Berlíně podle vzoru pohonné jednotky, kterou používali na svých strojích bratři Wrightové. Motor ale s pomocí techniků plzeňské Škodovky upravil a vylepšil konstruktér celého letounu, inženýr Oldřich Haller.
Bohemii B-5, první československý letoun, sice postavila skupina leteckých nadšenců, již v roce 1919 ale vznikly v Praze první opravdové letecké továrny - Aero, Avia a Letov. Zpočátku opravovaly nebo stavěly licenční typy, prvním domácím sériovým letadlem se v roce 1920 stal Letov Š-1. Následovaly stíhačky Aero Ae-02 nebo jednoplošník Avia BH-3, ve 30. letech vznikla slavná Avia B-534. Letectví se postupně stalo výkladní skříní první republiky, tisíce lidí se díky Masarykově leteckému fondu a Masarykově letecké lize věnovaly sportovnímu létání.