Uherské Hradiště má v celé zemi nádraží nejkrásnější

Uherské Hradiště – Soutěž o nejkrásnější vlakové nádraží v České republice letos vyhrála nádražní budova v Uherském Hradišti. Stavba vznikla v roce 1930 podle návrhu architekta Karla Dvořáka a je nezaměnitelná díky typické slovácké výzdobě od Růženy Falešníkové z Tasova. V pátém ročníku soutěže tak Uherské Hradiště porazilo 136 konkurentů i zbylých devět finalistů. Nádraží už jedno ocenění nedávno získalo, rekonstrukce výpravní budovy získala titul Stavba roku 2004 města Uherského Hradiště.

Pro nádraží je podle ředitelky Asociace Entente Florale - Souznění Drahomíry Kolmanové je pro vítězné nádraží příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících.

Do finále soutěže se dostaly spolu s Uherským Hradištěm také zastávka Měchenice na trati mezi Braníkem a Vraným nad Vltavou, Holubov na dráze z Českých Budějovic do Českého Krumlova, nádraží Horažďovice-předměstí na trati mezi Plzní a Českými Budějovicemi, stanice Merklín na trati z Dalovic v Karlovarském kraji, Rynoltice na trati z České Lípy do Liberce, Martinice v Krkonoších, kde se k trutnovsko-chlumecké trati připojuje lokálka z Rokytnice nad Jizerou, Hořice v Podkrkonoší na trati mezi Hradcem Králové a Ostroměří, Hnojník na trati Frýdek-Místek - Český Těšín a Boskovice na trati z České Třebové do Skalice nad Svitavou. Oproti minulým letům se tak do finále nedostala žádná stanice na nejdůležitějších koridorových tratích.

Nejkrásnější nádraží vybírala široká veřejnost, nejprve posílala nominace, poté lidé hlasovali pro jednoho z finalistů. Přesný počet hlasů pro jednotlivé stanice pořadatel nezveřejňuje.

Oceněna zastávka, kde Cimrmana vyhodili z vlaku

Občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění pořádá soutěž od roku 2007, spolupracuje s ní Správa železniční dopravní cesty a někteří železniční dopravci a sdružení. Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrály Ostroměř, Trutnov-hlavní nádraží, Zahrádky u České Lípy a Choceň.

Zvláštní uznání získala stanice Dubí v Krušných horách na trati mezi Mostem a Moldavou, nádraží je tam vyzdobeno mimo jiné dřevěnými modely vagónů a parních lokomotiv. Stejné ocenění dostala i zastávka Kaproun na Jindřichohradecké místní dráze. Vznikla v roce 1930, proslula ale díky postavě fiktivního všeuměla a vynálezce Járy Cimrmana, který tam prý byl v roce 1900 vyhozen z vlaku. Stanici, která se stala poutním místem cimrmanologů, zdobí jeho pamětní deska.

Soutěž každoročně probíhá v rámci projektu Vlídná nádraží. „Smyslem soutěže je zpříjemnit prostředí železničních nádraží, stanic a zastávek, a tím zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem… Po zásluze oceňuje dobrou práci lidí, kterým na jejich nádraží či stanici opravdu záleží,“ dodává asociace ve svém tiskovém prohlášení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...