Brno - Pneuservisy se začínají plnit motoristy kvůli přezutí pneumatik. Pokud se řidiči od 1. listopadu vydají do míst, kde hrozí náledí nebo sněžení, nesmí vyrazit bez zimních pneumatik. Loňskou úpravou silničního zákona to stanovilo Ministerstvo dopravy. V brněnských pneuservisech zatím řidiči přezují bez problému, někde i na počkání a bez objednání. S prvním sněhem ale autoservisy čekají velký nápor těch, kdo nechávají přezutí na poslední chvíli.
Pneuservisy se připravují na nápor řidičů
Od 1. listopadu by měli mít řidiči na svých autech zimní pneumatiky, povinnost ovšem není absolutní. Podle zákona musí mít auto přezuto na zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud lze vzhledem k počasí takové podmínky předpokládat. Řidiči v Brně zatím zvládnou přezout bez problému. „Zatím je to pohoda. Lidi většinou čekají, až napadne první sníh. Teď přezujeme 8 až 10 aut každý den. Až začne sněžit, budeme dělat tak třicet aut denně,“ řekl spolumajitel pneuservisu Jan Štěpán.
Podobné zkušenosti má i vedoucí servisu Roman Chládek. „Je pár poctivců, kteří přezují dopředu, ale většina lidí čeká na první sníh. Dnes přezujeme objednané auto hned druhý den, až nasněží, budou muset řidiči čekat i 14 dní,“ varoval Chládek. Pokud by po 1. listopadu řidič na letních gumách naboural, policisté i pojišťovny k tomu mohou přihlížet. Řidičům na letních gumách taky hrozí pokuta do 2 tisíc korun, nebo i vyšší sankce v případě správního řízení. Podle některých je vágní formulace zákona poněkud nešťastná, a to hlavně v tom, že má řidič špatné počasí předvídat. „Můj názor je ten, že by se měla přezouvat vozidla v závislosti na termínu, tak jako je tomu v zahraničí,“ myslí si Chládek.
Kdy přezout?
Řidiči by mezi 1. listopadem a 31. březnem podle doporučení Ministerstva dopravy neměli vyjíždět s letními pneumatikami na silnici v sedmi následujících situacích:
1) venkovní teplota klesla pod +4 °C
2) sněží
3) prší při nízkých teplotách
4) mrholí
5) na mostních konstrukcích je teplota 0 °C a může tu být námraza
6) silnice je posypaná solí, která je od určité teploty neúčinná
7) předpověď počasí je nepříznivá
Přezutí je v zimě nejen povinné, ale důrazně ho doporučují i odborníci. Letní pneumatiky totiž při nízkých teplotách nebo na namrzlé silnici nefungují, a mohou tak výrazně ohrozit bezpečnost lidí v autě. Správná zimní pneumatika by u osobního auta měla mít hloubku dezénu nejméně 4 milimetry, odborníci taky doporučují nepoužívat gumy starší než 4 roky.
Nepřezouvat se nevyplatí
Někteří řidiči ve snaze ušetřit čas a peníze nechávají na svém autě celý rok zimní obutí. I před tím ale odborníci varují. Zimní pneumatika může mít v létě horší jízdní vlastnosti. Zdánlivá snaha ušetřit se promítne taky do spotřeby – zimní gumy v létě znamenají větší spotřebu, která stoupá úměrně s vyššími teplotami. Pneumatika totiž při vyšší teplotě změkne a spotřeba auta kvůli tomu může stoupnout až o 10 procent. Nepřezouvat na letní gumy se tak podle odborníků vyplatí pouze řidičům, kteří ročně najedou maximálně 10 tisíc kilometrů.