Kroměříž – Ačkoli leží Kroměříž na samém konci jihozápadní větve dálnice D1 a nejméně několik měsíců to tak ještě zůstane, musí místní řidiči platit za cestu po obchvatu, který se při rekonstrukci před dvěma lety proměnil právě v dálnici. Ministerstvo dopravy odmítlo udělit Kroměříži výjimku a obchvat města vyjmout ze sítě zpoplatněných dálničních úseků, ačkoli ještě v lednu bylo možné jezdit kolem Kroměříže bezplatně. Radnice se nyní obává nárůstu dopravy ve městě.
Obchvat Kroměříže je zpoplatněn, ministerstvo neudělilo výjimku
Kroměříž měla obchvat již od 90. let minulého století, ten se však nakonec stal součástí dálnice. „Hlavní funkcí každého obchvatu je odvádět dopravu mimo centrum města a můžeme říci, že kroměřížský obchvat tuto funkci plnil velmi dobře. Zpoplatněním dálnice však město o silniční obchvat definitivně přichází, což se může projevit na nárůstu dopravy, která projíždí přímo městem,“ uvedl mluvčí městského úřadu Pavel Zrna.
Kroměřížský obchvat byl do loňského září oddělen od zbytku dálnice D1, protože jeho stavba dostala přednost před sousedními úseky. Město se tak na zbytek trasy autostrády napojilo až po dokončení úseku Mořice–Kojetín. Podobně jako v Ostravě ale místní řidiči po napojení na dálniční síť ztratili možnost jízdy po obchvatu bez dálniční známky. Nyní jim na městském obchvatu bez kuponu hrozí bloková pokuta až pět tisíc korun či postih až do 300 tisíc korun ve správním řízení.
O důležitosti obchvatu se Kroměřížané i lidé projíždějící městem přesvědčili předloni, kdy byl kvůli rekonstrukci uzavřen jediný silniční most přes řeku Moravu ve městě. Obchvat tak sloužil jako jediná možná objízdná trasa spojující oba břehy. Kromě dopravního významu má stavba vybudovaná na násypech také protipovodňový význam, kdy má v případě potřeby ochránit město před velkou vodou.