Na Provázku vznikla mistrná inscenace o fotografu Tichém

Se zajímavým materiálem vyrukovali v poslední inscenaci Divadla Husa na provázku. Novinka nazvaná Tichý Tarzan s podtitulem Zcizené deníky fantoma erotické fotografie připomíná postavu slavného kyjovského fotografa. A právě osoba Miroslava Tichého, tedy podivína se zanedbaným zevnějškem, obcházejícího plovárnu v Kyjově, kde většinou pořizoval záběry zdejších slečen a žen,  se ve zdařilém scénáři Simony Petrů ukázala skutečně nosnou látkou.

Scénáristka si všímá v nápadité mozaice osudů muže, který se v poledních letech života stal vyhledávanou a médii obletovanou superstar. Kontrast primitivní  fotografické techniky, s níž pořizoval svoje až voyerské záběry, a jeho posléze ceněných snímků nebo také pověst muže považovaného okolím za blázna, šmíráka a alkoholika režisérka Anna Petrželková nijak lacině nezdůrazňuje. Na sklepní scéně Provázku vzniklo mimořádně působivé poetické pásmo, které k sobě přikládá neobyčejně zdařilé scénické obrazy a rýsuje postavu jedinečného podivína, který okolí svým zjevem, pitím a programovým nicneděláním iritoval či přímo odpuzoval.

Petrželkové inscenace má mimořádně silná místa, dokáže pozoruhodně pracovat s časem. V jednom z výstupů Tichý obestoupený dvěma  nahými slečnami – múzami vymáchá ve vývojce kus papíru, aby přímo před zraky publika vznikla fotografie s portréty přihlížejících dívek. Vzápětí se na jevišti přisvítí  a nádherný záběr před diváky nenávratně zčerná. Petrželková v inscenaci nepoužívá kopie Tichého fotografií. Ona si je raději sama inscenuje, k čemuž jí slouží zdařilá výprava Lucie Labajové. Výtvarnice scény i kostýmů postavila do zadní částí jeviště obrovskou ceduli plexiskla, která je upatlaná jako ostatně Tichého výtvary polévané kávou, alkoholem nebo znečištěné a ohlodané myšmi.  Za tímto velký sklem Petrželková nápaditě inscenuje křehké Tichého výjevy. Dvě krásná dívčí těla v miniaturních plavkách jsou tady – podobně jako na Tichého snímcích - vystavována s nenucenou grácií a gradují éros inscenace, s nímž Petrželková mistrně zachází. Erotika a ženské půvaby tady vytvářejí jemný odér inscenace a traktují Tichého jako jemného skrytého obdivovatele těchto vnadů a nikoliv jako úchylného pornografa.  A právě toto sdělení inscenátorů, že Tichý nebyl pošahaným smradlavým podivínem ale absolutně svobodným umělcem pohrdajícím dokonce i vlastní tvorbou, ale libujícím si v neskutečné kreativitě korunuje mimořádně obrazovou inscenaci Tichý Tarzan.

  • Tichý Tarzan autor: Jakub Jíra, zdroj: Husa na Provázku http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3218/321724.jpg
  • Tichý Tarzan autor: Jakub Jíra, zdroj: Husa na Provázku http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3218/321722.jpg
  • Tichý Tarzan autor: Jakub Jíra, zdroj: Husa na Provázku http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3218/321721.jpg

Petrželkové plnotučný režijní styl ještě krásně násobí Ivana Hloužková v hlavní roli svérázného fotografa. Toto nezvyklé řešení možná divák zpočátku ani neprokoukne, protože hereččinu tvář halí mohutný plnovous a umaštěná šedivá paruka. Hloužková se se svojí postavou mistrně sžila, její temný hlas ji také neprozradí. A ke scénickému ospravedlnění tohoto řešení, které tady Tichého zaklelo do ženského těla, dojde v okamžiku, kdy tento zarostený stařec odhodí šaty a projde se v plavkách jakoby vlastní fotkou.  Tichého umění se tak najednou koncentruje  a promítne přímo do jeho těla, on sám se stává objektem, které tak rád fotil. A podobně jímavých momentů má Petrželkové povedená inscenace mnoho. Nebojí se také drsnější výjevů, to když Tichý svému objeviteli vrátí katalog vlastní výstavy v prestižním pařížském Centre Pompidou ozdobený vlastním čerstvým lejnem.  Ostatně za „srance“  Tichý svoje fotky označoval a považoval.

Přestože většina zobrazovaných reálných občanů Kyjova v této inscenaci nemá jméno, figurují ve hře vedle Tichého ještě jeho sousedka a jeho objevitel Roman Buxbaum, na jejichž adresu nešetří  divadelníci ani jistými ironickými šlehy. Tento humor dodává inscenaci také jedinečnou kvalitu a představuje plovárenského slídila navíc jako muže, který miloval svobodu, ale byl také jedinečný šprýmař a ze svého okolí si neustále tak trochu utahoval.

Podtrženo sečteno. Na Provázku vznikla mimořádně zdařila inscenace, která publikum uhrane výtečnými dialogy, vizuálně sytým Petrželkové režijním rukopisem a také všemi hereckými výkony, kterým vévodí Hloužková v hlavní roli a je kandidátkou na nějakou divadelní cenu.  Tichého Tarzana by zájemci o inteligentní a nápadité divadlo neměli minout. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...