Olomouc - Ředitelství silnic a dálnic znovu posunulo termín zahájení výstavby obchvatu města Šternberku. Přestože tudy denně projedou tisíce aut, obyvatelé si na plánovaný obchvat budou muset ještě nejméně tři roky počkat. Jeho stavbu totiž brzdí majitelé některých pozemků především v zahrádkářské kolonii.
Majitelé pozemků brzdí stavbu obchvatu ve Šternebrku
Manželé Študentovi si chatku v zahrádkářské kolonii nad Šternberkem postavili vlastníma rukama před třiceti lety. Představa, že by o ni kvůli obchvatu mohli přijít, je doslova děsí. „Nám by to sebralo šest metrů šířky zahrady, ale například dům naproti by to zničilo celý,” poznamenává chatař Oldřich Študent.
Proti tomu, aby obchvat vedl právě částí zahrádkářské kolonie, jsou i další chataři. Obchvat má ale odlehčit Šternberku od aut, která jezdí po silnici mezi tímto městem a Olomoucí. Jeho stavba je dokonce už od roku 1997 zahrnutá v územním plánu. Jak dodává místostarosta Šternberku Jiří Zemánek (ČSSD), silnice 1. třídy prochází městem a občané si dlouhodobě stěžují na naprosto neúnosnou zátěž. Podle Pavla Sehnala, vedoucího Odboru investic a rozvoje Městského úřadu Šternberk, se navíc myšlenky obchvatu objevily už začátkem 90. let.
Město se teď snaží vlastníkům pozemků nabídnout jiné parcely. „Už v letech 2000–2001 schválilo náhradní pozemky pro tyto vlastníky v jiné lokalitě města,” dodává Miroslav Fiala, vedoucí Odboru správy majetku města Městského úřadu Šternberk.
Ředitelství silnic a dálnic už má v ruce všechny potřebné dokumenty. V září chce zažádat o vydání stavebního povolení. „Buď budou souhlasit, anebo se budou jejich pozemky vyvlastňovat. V rámci územního plánu je to veřejně prospěšná stavba,” říká Luděk Helekal, vedoucí Oddělení přípravy a realizace staveb ŘSD Olomouc. Pokud se ŘSD podaří získat potřebné pozemky, předpokládá se, že výstavba obchvatu začne v roce 2010.