Újezd u Brna - Téměř dvaapadesát let starou leteckou tragédii, při níž zahynulo třináct lidí, zatím připomínal jen zápis v kronice Újezdu u Brna. Teď byl v místě nehody na kopci Špidlák odhalen pomník se jmény všech obětí jedné z největších leteckých havárií na našem území. Pamětníci i pozůstalí tak dostali po více než půl století konečně místo k pietě.
V Újezdu u Brna odhalili pomník jedné z nejhorších leteckých katastrof
Asi žádná jiná událost nezasáhla do života obyvatel Újezdu u Brna tak silně jako letecké neštěstí z roku 1962. Dosud ale jedinou připomínkou obětí katastrofy a hrdinství újezdských občanů byla třístránková zmínka v místní kronice. „Už dávno tam měl být pomníček. Nechtěli jsme stavět žádný velký monument, ale přejeme si, aby na místě byla připomínka těchto lidí,“ myslí si starosta Újezdu u Brna Jan Hradil (nez.).
A připomínka je určitě na místě. Nebýt hrdinství místních obyvatel, kteří ve chvíli havárie pracovali na nedaleké vinici, počet obětí pádu letadla by byl pravděpodobně o dost vyšší.
Trosky letadla krátce po pádu explodovaly a zachvátil je požár. „Byl to strašný pohled. Předek letadla byl zabodnutý do svahu a jedno křídlo utržené. Ještě jsem vytahovala nějakého Slováka v šedém obleku. Měl přeražené obě nohy. Letadlo už začalo hořet, tak jsme se schovali do brázdy, kterou vyoral trup letadla, a pak to vybuchlo,“ popisuje hrůzné okamžiky očitá svědkyně Zdena Suchomelová, které bylo v té době 29 let. Za svůj čin tehdy dostala státní vyznamenání za hrdinství.
Tragédii zmapoval i režisér M. Petrov v dokumentárním cyklu Osudové okamžiky, díl Špidlák 1962. Dokument je ke zhlédnutí v iVysílání České televize.
Náklady na pomník obětem leteckého neštěstí činí jen dvanáct tisíc korun. Může za to vstřícný krok autora pomníku, místního uměleckého kováře Ivo Lorenze. Za svou práci si nevzal žádnou penežní odměnu a radnice tak zaplatí jen cenu za suroviny, které Lorenz při tvorbě pomníku použil.
Fakta o letecké havárii u Újezdu u Brna
Ke zřícení letadla ČSA Avia Av-14-32A (Il-14M) došlo 10. října 1962. Letadlo letělo na pravidelné lince z Košic do Prahy. Dispečer z letiště v brněnských Tuřanech, kde bylo naplánované mezipřistání, dal pilotovi pokyn k sestupu nejprve na 600 metrů, později na 300 metrů. Pilot ale v husté mlze nedodržel výšku ani kurz a při rychlosti 230 kilometrů za hodinu ve výšce 280 metrů narazil pravým křídlem do kopce Špidlák u Újezdu u Brna.
K nehodě došlo jen šest kilometrů jihovýchodně od dráhy tuřanského letiště. Nehodu nepřežilo deset z 38 cestujících a tři ze čtyř členů posádky. Ostatní cestující utrpěli těžká zranění.