Průzkum pro metro D, byty pro chudé a miliarda korun do škol. Cíle pražské koalice na šest měsíců

Vedení Prahy chce do půl roku zahájit geologický průzkum metra D, vytipovat pozemky pro stavbu nových bytů nebo přidat miliardu korun na platy zaměstnanců škol. Půlroční plán představili zástupci Pirátů, uskupení Praha sobě (PS) a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN). Vedení města chce také zpracovat návrh koncepce bytové politiky, dokončit diagnostiku Libeňského a Hlávkova mostu, vyčlenit byty pro seniory a rodiny s dětmi nebo řešit budoucnost nemocnic Na Bulovce a Na Františku. Prahu také čeká jednání se státem i starosty dotčených městských částí o možné výstavbě vládní čtvrti v Letňanech. V příštím týdnu radní schválí rozdělení rozpočtové rezervy určené na investice.

„V mnoha ohledech je to plán velice ambiciózní. Věřím, že to bude celkově ku prospěchu Prahy a že se nám podaří rozhýbat Prahu tak, abychom udělali život občanům ve městě pohodlnější,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

V prvním pololetí letošního roku má začít na Pankráci geologický průzkum nutný pro stavbu metra D z Pankráce do Písnice. Ten bude Praha zajišťovat prostřednictvím dopravního podniku (DPP) a vyjde na skoro miliardu korun.

Metro D, výstavba bytů a miliarda pro školy. Pražská koalice představila půlroční priority (zdroj: ČT24)

Praha chce mít v ruce návrh bytové politiky

Koalice chce také řešit problém s bydlením. Město poskytne městské pozemky vhodné pro družstevní bytovou výstavbu a zároveň vytipuje pozemky vlastněné Prahou, na kterých bude možné co nejdříve začít stavět. Z bytového fondu města bude vyčleněno 40 bytů pro rodiny s dětmi a 30 pro seniory, kteří aktuálně bydlí na ubytovnách.

Vznikne také návrh bytové politiky. „V Praze byla naposledy schválena v roce 2004, to je neudržitelné,“ řekla radní Hana Marvanová (STAN). Koncepce shrne informace o tom, v jaké je město situaci, zmapuje postup a zkušenosti ostatních metropolí a stanoví cíl, do jakého se město chce dostat do roku 2040. Na podzim by ji mohlo schvalovat zastupitelstvo.

Co se týká dopravní agendy, bude dokončena diagnostika mostu Legií a Hlávkova mostu, která přesně určí jejich stav. Oba mosty vyžadují rekonstrukci. V pondělí přitom začaly opravy mostu u stanice metra Vltavská. Kvůli pracím nebudou jezdit tramvaje mezi Těšnovem a Vltavskou. Výluka potrvá do pátku.

Praha také do půl roku zahájí výkupy pozemků pro vznik zelených pásů podél plánované části Pražského okruhu mezi D1 a D11. S plánovanou trasou Pražského okruhu na severu města ale nesouhlasí část starostů městských částí; jednat s nimi bude v následujících týdnech náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Situace v dopravě pálí také starosty městských částí, kterých by se mohla týkat zvažovaná výstavba vládní čtvrti v Letňanech. Ještě tento týden se proto chtějí starostové Letňan, Kbel, Čakovic a Prahy 9 sejít s primátorem Hřibem. Považují totiž za nutné vypracovat nejprve územní studii, která by řešila rozvoj území. Podle nich je dopravní situace v oblasti kritická.

Premiér Andrej Babiš (ANO) zatím se starosty mluvit nehodlá. „My se s nimi rádi setkáme, ukážeme jim projekt, ale zatím není nic na stole,“ řekl. Podle něj ale zatím není důvod, aby tito starostové u jednání mezi vládou a magistrátem byli. „Pokud by došlo k dohodě, tak je oslovíme,“ předeslal premiér.

Vládní čtvrť v Letňanech: Starostům městských částí vadí, že zatím nejsou u jednacího stolu (zdroj: ČT24)

Kulturně se má žít i mimo centrum města

Pražská koalice se v sociální oblasti a zdravotnictví zaměří mimo jiné na nemocnice Na Bulovce a Na Františku. V případě Bulovky chce město řešit podobu její rekonstrukce a pro Nemocnici Na Františku vznikne koncepce rozvoje, na které bude město spolupracovat s radnicí Prahy 1.

V kultuře podpoří její rozvoj mimo centrum města. Radní Hana Třeštíková (PS) uspořádá celoměstské setkání radních pro kulturu. Praha rovněž připraví plán využití dvou procent z rozpočtu vyčleněných na kulturu a vypíše granty na akce k výročí 30 let od sametové revoluce.

Z rozpočtu města bude rozděleno mezi městské části 500 milionů korun, které půjdou na investice ve školství, na zeleň a proměny veřejného prostoru.

Miliarda korun do pražských škol

Vyčleněna je rovněž miliarda na platy zaměstnanců škol. „Je to rozděleno jak pro ty, které zřizuje hlavní město, tak ty, které zřizují městské části, a na školní jídelny,“ řekl primátor Hřib. Z částky dostanou 400 milionů školy zřizované městem, 500 milionů školy městských částí a 100 milionů školní jídelny.

„Průměrně to vychází na nějakých 2000 korun čistého pro pedagogy,“ řekl Hřib.

Primátor chce v následujícím půlroce připravit koncepci digitalizace úřadu a plán elektronických služeb. Proveden bude audit již zahájených projektů v oblasti IT. Termínem pro kontrolu plnění těchto závazků je letošní červen.

Co se bude dít v případě, že nebudou plány naplněny, zástupci koalice neřekli. „Já bych teď nechtěl předjímat, že něco z toho nebude splněno. Já předpokládám, že bude splněno vše,“ řekl Hřib.

Europoslanec a předseda zastupitelů Spojených sil Jiří Pospíšil řekl, že jde o politický dokument, který má sloužit k vnitřní i vnější kontrole fungování koalice.

Pražští radní v příštím týdnu schválí rozdělení rozpočtové rezervy určené na investic v letošním roce. V rozpočtové rezervě má Praha přes 13 miliard korun. Zastupitelé rozdělení peněz schválí na zasedání na konci února. Celkem půjde na investice 18,24 miliardy. Praha bude letos hospodařit s příjmy 59,175 miliardy a výdaji 77,569 miliardy korun. Rozdíl pokryje ze svých zdrojů a příspěvků státu, řekl náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě).

Opozice: Plán je nekonkrétní a na příliš krátkou dobu

Opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO) ale uvedl, že prezentovat priority na šest měsíců je zbytečné. „Půl roku je krátká doba, svádí to k výmluvám, proč se něco nestihlo – protože na to bylo málo času,“ prohlásil. Koalici také označil za málo transparentní směrem k opozičním členům zastupitelstva. 

Plán koalice kritizuje také opoziční ODS, je podle ní nekonkrétní. Rovněž v něm podle občanských demokratů chybí některá témata. „Jedním ze zásadních problémů v Praze je parkování, a to v prioritách zcela chybí, stejně jako výstavba dalších P+R parkovišť. Každý den do Prahy přijíždí 300 000 řidičů, kteří přijíždějí za prací a potřebují někde zaparkovat,“ uvedla předsedkyně pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija.