Ostravský dopravní podnik láká řidiče na vyšší mzdy. Průměrně 28 tisíc

Mzdy řidičů vzrostou (zdroj: ČT24)

Řidičům i některým dalším zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava (DPO) od května vzrostou mzdy. Řidičům v průměru o 3000 korun v základu mzdy, což je zvýšení o 15 procent. Průměrně se tak jejich hrubá mzda bude pohybovat okolo 28 000 korun.

„Přestože zástupci odborářů usilovali o to, aby se platy řidičů vyrovnaly alespoň řidičům ČSAD, kteří mají v průměru ještě o tisíc korun více, jsou s výsledkem jednání spokojeni,“ zjistila redaktorka České televize Lucie Poništová.

S novou mzdou se tak řidiči ostravského dopravního podniku posunou z osmé na 4. příčku výše průměrných mezd řidičů dopravních podniků v České republice po Praze, Jihomoravském a Plzeňském kraji.

Dalším zaměstnancům, jako jsou revizoři, asistenti přepravy, výpravčí či zaměstnanci v dělnických profesích, mzda stoupne o tisíc korun, řekl ve čtvrtek ředitel DPO Daniel Morys.

Nespokojenost je matka pokroku, takže kdyby to bylo více, budeme rádi, ale samozřejmě díky za každou korunu, která půjde do mezd.
Ivo Protivínský
předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů. V současnosti má v takzvaném evidenčním stavu 1033 řidičů, tento počet zahrnuje zaměstnance v trvalém pracovním poměru i brigádníky. Jeho zástupci by chtěli přijmout ještě dalších 50 řidičů do zaměstnaneckého poměru. Morys věří, že navýšení platů by mohlo přilákat nové zájemce, kterým dopravní podnik nabízí i náborový příspěvek 15 000 korun.

Právě kvůli nedostatku řidičů musel dopravní podnik omezit některé tramvajové spoje na linkách 6, 9 a 10, které v odpoledních hodinách doplňují páteřní linky. Tato situace podle Moryse stále přetrvává. Dopravní podnik také uvažuje, že řidičům v nějaké míře nabídne léčebné rehabilitace, které by mohly vést k větší spokojenosti a omezení počtu řidičů na nemocenské.

Kolektivní smlouva platí ještě dva roky

Zvýšení mezd je součástí dodatku kolektivní smlouvy, která bude platná do konce roku 2019. Zahrnuje i další zvýšení mezd o dvě procenta k 1. lednu příštího roku nebo v roce 2019 nárůst mezd o inflaci předchozího roku.

Podnik má nyní nejen nedostatek řidičů, ale řada z nich je momentálně na nemocenské – má jít o více než sto lidí. Morys proto uvedl, že nejen dopravní podnik, ale i Okresní správa sociálního zabezpečení Ostrava chce ve větší míře kontrolovat nemocenské.

Podnik aktuálně zaměstnává 970 řidičů. Kvůli nedostatku šoférů, se kterým se podnik potýká dlouhodobě, a vysoké nemocnosti musejí podle Moryse řidiči dělat více přesčasů. Pak bývají vyčerpaní, což se projevuje opět vyšší nemocností.

Aktuální úpravy mezd budou dopravní podnik stát do 60 milionů korun ročně. Peníze na zvýšení mezd vezme podnik ze svého rozpočtu a bude jednat i s městem, jež DPO zřizuje.