Od začátku ledna musí být historické centrum ve Slavkově vizuálně jednotné, tedy bez reklamních poutačů na ulici. Obec chce takto omezit pomocí nové vyhlášky takzvaný vizuální smog. S ním bojuje i radnice Brna-střed, která zatím nechala odstranit takzvané horizonty, nyní se chce zaměřit na reklamu ve výlohách.
Slavkov se zbavil poutačů a reklam. Následovat ho chce centrum Brna
Vahagn Babayan lákal na svůj obchod v průjezdu přes dva roky poutačem na ulici. Nyní jej ale musí schovat, jinak mu hrozí pokuta až pět tisíc korun. Bojí se, že mu kvůli nové vyhlášce ubydou zákazníci. „Je to špatně, obchod nemá význam, budu muset zavřít. Já je musím nějak upozornit na to, že tu prodávám,“ okomentoval nové nařízení Babayan.
Podle vyjádření dalšího prodejce Jaroslava Fajta jde o zbytečné omezení. Důvodem vydání nové vyhlášky je podle mluvčí obce zejména snaha, aby historické centrum města vypadalo jednotně. „Nechceme je omezit, ale chceme reklamu sjednotit a chceme tomu dát i bezpečnostní pravidla,“ reagovala mluvčí Městského úřadu Slavkova u Brna Veronika Slámová.
Dodala, že vedení Slavkova nabídne prodejcům takzvané totemy, na které budou moci svou reklamu umístit. Reakce obyvatel Slavkova na nové pravidlo jsou nejednotné. Například Eliška Jeřábková, která zmínila stejný důvod jejich zákazu jako mluvčí Slavkova, jej vítá. „Když je vítr, tak to tady padá na zem a povaluje se to tady,“ vysvětlila. Naopak Zdeňku Bradáčovi poutače nevadí. „Jsou lepší na zemi než navrchu, člověk si jich lépe všimne,“ uvedl.
Poutače i ostatních obchodníků musely z historického centra zmizet už 1. ledna, odkdy platí vyhláška. Porušení nařízení zatím strážníci řeší domluvou.
S vizuálním smogem bojuje i centrum Brna
Reklamu v ulicích chce omezit také radnice Brno-střed. S vizuálním smogem začala bojovat už v září, kdy pracovníci Technických sítí začali sundávat ze sloupů takzvané horizonty, které jsou nejčastěji umístěny na sloupech. Poslední z 270 poutačů pak oddělali tento týden. Nyní se vedení městské části chce zaměřit na výlohy obchodů v centru. Jeho cílem je sjednotit jejich podobu i barvy.
- Horizont je poutač určený pro krátkodobé kampaně komerčního charakteru a propagaci kulturních či sportovních akcí. Obchodní název vznikl vzhledem k poloze jeho umístění v horizontu očí jak pěších, tak i řidičů.
- Zdroj: Brno-střed
Příčinou vizuálního smogu je i černý výlep, se kterým město dlouhodobě bojuje. Navíc se některé typy reklamy – především vývěsní tabule, mění v nočních hodinách na smog světelný.