Důl Jindřich II přichází o věž, Zbýšov o dominantu

Zbýšov - Dělníci začali rozebírat těžní věž dolu Jindřich II ve Zbýšově na Brněnsku. Likvidace ocelové věže je součástí celkového zajištění posledního dolu Rosicko-Oslavanské pánve. Důl Jindřich II byl nejhlubším černouhelným dolem ve střední Evropě, dosahuje hloubky jeden a půl kilometru.

Měří 37 metrů a nad dolem se tyčila téměř čtyři desetiletí. Teď dělníci začali těžní věž dolu Jindřich II postupně rozbírat. „O jiném způsobu jako třeba o odstřelu jsme ani neuvažovali. Tento postup je šetrnější k pozemku, na kterém se nacházíme. Důl byl taky plynující, což by znamenalo omezení v případě trhacích prací, ale jáma je z většiny zatopena vodou a nebezpečí výbuchu by bezprostředně nehrozilo,“ vysvětlil Petr Kříž, který dohlíží na likvidační práce na dole Jindřich II. 

Těžní věž severovýchodně od centra města byla pro veřejnost nepřístupná. Dominanta zbýšovského panoramatu bude odstraněna do začátku září. „Potom nás čeká vytvoření takzvaného ohlubňového povalu, což je železobetonová deska na povrchu dolu. Tu můžeme udělat, až tady nebude důlní věž,“ dodal Kříž. 

27 minut
Petr Kříž o rozebírání těžební věže ve Zbýšově
Zdroj: ČT24

Připomínkou hornické historie tak zůstane už jen nedaleká věž dolu Simson, která je památkově chráněná. Minulostí se stal i samotný důl Jindřich II. Těžba se v něm zastavila v prosinci 1991, od té doby byl prázdný. 

Poslední měsíce pracují dělníci na jeho zajištění. Důlní fáze už je hotová, vstup do kilometr a půl hlubokého dolu uzavírá 38 metrů silná betonová zátka. Za likvidaci dolu Jindřich II zaplatí stát asi třicet milionů korun. V roce 2016 by už na místě měla zůstat jen oplocená betonová plocha. 

Rosicko-Oslavanská uhelná pánev má dlouhou hornickou historii. První důl Jindřich začali Zbýšovští hloubit už v roce 1854, nakonec se dostali až do hloubky 905 metrů. Po dostavbě šachty Jindřich II byla jáma Jindřich I v roce 1970 zasypána.

Důl Jindřich II

Hloubení dolu Jindřich II ve Zbýšově na Brněnsku bylo zahájeno v roce 1964. O pět let později pak byla výstavba dokončena prohloubením na dvanácté patro. V době největší slávy pracovalo na dole dva tisíce zaměstnanců. Poslední uhlí z dolu vytěžili 28. prosince 1991. Důl Jindřich II byl nejhlubším dolem na černé uhlí ve střední Evropě. Dosahuje hloubky až 1550 metrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...