Zákaz průjezdu nad 12 tun. Obce u D2 vyhrály nad kamiony

Břeclavsko – Nákladním autům nad 12 tun průjezd zakázán. Značky, které nově vyrostly kolem dálnice D2, mají ulevit osmi obcím v blízkosti důležité tepny. Kamiony, které se vyhýbaly dálnici kvůli placení mýta, trápily místní obyvatele několik let. Starostům se podařilo vybojovat zákaz tranzitní dopravy až letos.

„Jezdí tady o hodně míň kamionů a to jsou ty, co jezdí za místními firmami. Dřív to byl jeden za druhým, teď třeba 10 minut neprojede vůbec nic,“ chválí si změnu obyvatel Rajhradu Pavel Klučka. Osmi obcím podél dálnice D2 ulevily nové zákazové značky, které v minulých dnech naistalovali správci silnic. Kamionům nad 12 tun nezapovídá přímo vjezd, ale tranzit. Kdo poveze něco pro místní firmy, obcemi projet může, kdo chce jen projet a ušetřit za mýtné, riskuje pokutu.

„Vypozorovali jsme, že zvláště v nočních hodinách kamiony zneužívaly toho, že se neodchytává. Proto jsme nasadili městskou policii,“ uvedl starosta Židlochovic Jan Vitula (TOP 09), podle něhož už nyní kamionová doprava v obci poklesla o 80 procent.

Kolik nákladních aut denně obcemi projelo?

Starovičky - 2500 až 3000 aut

Hustopeče - 2000 aut

Rajhrad - přes 1200 aut

Zdroj: Dopravní federace

Za zákaz průjezdu kamionů bojovaly obce okolo dálnice dva roky. „Jednání byla zdlouhavá, měli jsme problémy s tím, že jsme z důvodu současné legislativy byli odbýváni,“ uvedl starosta Rajhradu František Ondráček (nez.). „Během řešení tohoto problému jsme zjistili, že nejsme jediní, kdo problém s kamiony řeší a spojili jsme se dalšími obcemi,“ vysvětlil vznik iniciativy osmi obcí starosta.

Starosta Rajhradu František Ondráček (nez.) o zákazových značkách (zdroj: ČT24)

Zákazové značky zatím nepomohly jen městu Podivín. Kamiony i řada osobních aut obcí projíždí kvůli uzavřenému exitu na Břeclav. „Po dobu uzávěry sjezdu na Břeclav se provoz podstatně zvýšil. Působí nám to opravdu velké problémy, vozovka není stavěna na kamionový způsob dopravy,“ povzdechl si starosta Podivína Stanislav Machovský (KDU-ČSL).

Kamiony na svých silnicích odmítly Starovičky, Hustopeče, Velké Němčice, Nosislav, Židlochovice, Vojkovice, Holasice a Rajhrad.

Obce u D2, kterými nesmí projet nákladní vozidla vážící nad 12 tun
Zdroj: ČT24

Úspěšný boj obcí s kamiony je výjimkou

Obce ležící mezi Brnem a Břeclaví u dálnice D2 nejsou jediné, které trápí projíždějící kamiony. Jen na Jižní Moravě je dalších 20 obcí, které s tranzitní dopravou zatím marně bojují. Obrátily se proto na starostu Rajhradu s prosbou o pomoc při shánění potřebných povolení.

Postavilo se za ně i ministerstvo dopravy. To jim chce prostřednictvím novely zákona o pozemních komunikacích umožnit využít práva „tranzitního zákazu“. „My toto řešení podporujeme a je obsaženo v návrhu zákona, kterým by se do konce srpna měla zabývat vláda,“ informoval už dříve mluvčí Tomáš Neřold.

Také ostatní evropské země nejčastěji zakazují řidičům vjezd právě pomocí dopravních značek s hmotnostním limitem. Například na Slovensku mají kamiony na silnicích nižší třídy plošný zákaz. Ve Švýcarsku dopravci platí za jízdu na všech silnicích a v Rakousku jsou kromě mýtných bran na dálnicích zpoplatněny také některé horské úseky.