Správní rada japonské automobilky Nissan jednomyslně odvolala z postu svého předsedy zatčeného Carlose Ghosna. Odvolána byla i jeho pravá ruka, vysoký manažer Greg Kelly, napsala s odvoláním na japonská média agentura Reuters. Ghosn, který do tohoto týdne vedl automobilovou alianci Nissan-Renault-Mitsubishi, čelí podezření z finančních machinací a od pondělí je ve vyšetřovací vazbě. Zároveň řídil i francouzský Renault.
„Zachránce Nissanu“ Ghosn končí ve vedení automobilky
Ghosnovo odvolání z postu předsedy správní rady Nissanu podle agentury Reuters ohrožuje budoucnost této japonsko-francouzské automobilové aliance. Podle zdrojů Reuters správní rada Renaultu vyvíjela nátlak na kolegy z Nissanu, aby odvolání Ghosna odložili. Správní rada Renaultu jej v úterý z čela francouzské automobilky po jeho pondělním zatčení neodvolala, firmu ale svěřila do řízení prozatímní správě.
Správní rada Nissanu se na svém zasedání nicméně usnesla, že aliance s Renaultem zůstane prozatím „beze změn“. Nového předsedu nezvolila, přestože japonská média předpokládala, že se jím stane generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa. Ten byl Ghosnovým chráněncem, po jeho zatčení ale proti svému mentorovi ostře vystoupil. Kvůli volbě nového předsedy představenstva vytvoří Nissan podle agentury Bloomberg zvláštní výbor.
Nissan na základě vnitřního šetření viní Ghosna a Kellyho, že zneužívali firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocovali osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky Ghosn zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda korun). Za jeho údajné prohřešky mu hrozí maximálně deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony korun), případně obojí.
Podle některých médií mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru.
Všechny tři automobilky jsou vzájemně majetkově propojené. Renault drží 43 procent akcií Nissanu, zatímco Nissan, jenž má vyšší obrat, vlastní ve firmě svého francouzského partnera pouze 15 procent. Patnáct procent má v Renaultu navíc francouzská vláda a vlastní tak částečně i Nissan. Ghosn chtěl podle některých zdrojů z Nissanu obě firmy ještě úžeji propojit a narazil na odpor japonských manažerů.
- Carlos Ghosn (64), odvolaný předseda správní rady automobilek Nissan a Mitsubishi, který rezignoval i na své funkce ve francouzském Renaultu, byl v Japonsku zadržen kvůli údajnému finančnímu pochybení. Za sebou má velmi pestrou a velmi úspěšnou kariéru.
- Carlos Ghosn se narodil 9. března 1954 v Porto Velho v Brazílii, kam odešli jeho předci z Libanonu. Když mu bylo šest let, jeho rodina se vrátila do vlasti. Po střední škole Ghosn odjel do Francie, kde vystudoval v roce 1974 prestižní pařížskou polytechniku (École Polytechnique) a v roce 1978 Pařížskou báňskou školu. Následujících 18 let pracoval na manažerských postech u předního světového výrobce pneumatik Michelin.
- Z Michelinu se v polovině 90. let přesunul do Renaultu, kde zařídil obrat ze ztrát k ziskovosti a kvůli tomu se mu říká „zabiják nákladů“.
- Jeho následné působení v Nissanu, kam nastoupil v roce 1999, kdy Renault v továrně získal kontrolní podíl, vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii autoprůmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších a nejuznávanějších automobilových manažerů světa. V roce 2001 se stal výkonným šéfem Nissanu, kterým byl až do loňského roku. Předsedou správní rady ale zůstal. Kvůli současnému skandálu byl odvolán.
- Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů „Ghosnova“ aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault.
- Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn byl rovněž předsedou správní rady Mitsubishi, předsedou správní rady a generálním ředitelem Renaultu a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kterou v nedávné době zasáhly emisní skandály. Ghosn je ale současně jedním z nejhlasitějších zastánců a průkopníků výroby ekologických automobilů.
- Ghosn je držitelem řady čestných titulů. Hovoří anglicky, portugalsky, francouzsky a arabsky, ovládá i japonštinu. Stále udržuje vazby na Libanon, kde například spoluvlastní vinařství. Z prvního manželství má čtyři již dospělé děti. Předloni se oženil podruhé. Žije a pracuje střídavě ve Francii, Japonsku a Brazílii a pro jeho vysoké pracovní nasazení se mu říká Carlos Superman Ghosn.
- Zdroj: ČTK