„Zachránce Nissanu“ Ghosn končí ve vedení automobilky

Správní rada japonské automobilky Nissan jednomyslně odvolala z postu svého předsedy zatčeného Carlose Ghosna. Odvolána byla i jeho pravá ruka, vysoký manažer Greg Kelly, napsala s odvoláním na japonská média agentura Reuters. Ghosn, který do tohoto týdne vedl automobilovou alianci Nissan-Renault-Mitsubishi, čelí podezření z finančních machinací a od pondělí je ve vyšetřovací vazbě. Zároveň řídil i francouzský Renault.

Šéf automobilové aliance Renault-Nisssan Carlos Ghosn
Zdroj: ČTK/AP Autor: Michel Euler

Ghosnovo odvolání z postu předsedy správní rady Nissanu podle agentury Reuters ohrožuje budoucnost této japonsko-francouzské automobilové aliance. Podle zdrojů Reuters správní rada Renaultu vyvíjela nátlak na kolegy z Nissanu, aby odvolání Ghosna odložili. Správní rada Renaultu jej v úterý z čela francouzské automobilky po jeho pondělním zatčení neodvolala, firmu ale svěřila do řízení prozatímní správě.

Správní rada Nissanu se na svém zasedání nicméně usnesla, že aliance s Renaultem zůstane prozatím „beze změn“. Nového předsedu nezvolila, přestože japonská média předpokládala, že se jím stane generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa. Ten byl Ghosnovým chráněncem, po jeho zatčení ale proti svému mentorovi ostře vystoupil. Kvůli volbě nového předsedy představenstva vytvoří Nissan podle agentury Bloomberg zvláštní výbor.

Nissan na základě vnitřního šetření viní Ghosna a Kellyho, že zneužívali firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocovali osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky Ghosn zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda korun). Za jeho údajné prohřešky mu hrozí maximálně deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony korun), případně obojí.

Carlos Ghosn
Zdroj: Reuters
Autor: Regis Duvignau

Podle některých médií mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru.

Všechny tři automobilky jsou vzájemně majetkově propojené. Renault drží 43 procent akcií Nissanu, zatímco Nissan, jenž má vyšší obrat, vlastní ve firmě svého francouzského partnera pouze 15 procent. Patnáct procent má v Renaultu navíc francouzská vláda a vlastní tak částečně i Nissan. Ghosn chtěl podle některých zdrojů z Nissanu obě firmy ještě úžeji propojit a narazil na odpor japonských manažerů.