Dovoz roste rychleji než vývoz. Pomáhají tomu i bohatnoucí české domácnosti

Přebytek českého zahraničního obchodu v srpnu meziročně klesl o 2,6 miliardy na 2,3 miliardy korun. Bilanci negativně ovlivnil obchod s ostatními dopravními prostředky a prohloubení schodku v obchodu s ropou a zemním plynem. Vyplývá to z předběžných výsledků, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad.

„Rostoucí koupěschopnost českých domácností vede k růstu poptávky po zboží z dovozu. Pod tímto trendem se zhoršuje celková bilance zahraničního obchodu. České ekonomice by výrazně pomohlo, kdyby české firmy byly konkurenceschopnější na zahraničních trzích a Češi nakupovali více tuzemského zboží,“ komentoval výsledky hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Negativní vliv na srpnovou bilanci měl zejména obchod s ostatními dopravními prostředky, jako jsou například lodě, letadla, motocykly či jízdní kola. Meziroční pokles o 3,7 miliardy korun znamenal, že se obchodní bilance z přebytku propadla do schodku.

  • Export v srpnu 2018 stoupl v meziročním srovnání o 4,4 procenta na 288,5 miliardy korun.
  • Dovoz posílil o 5,5 procenta na 286,2 miliardy korun.

Zahraniční obchod Česka se státy Evropské unie skončil v srpnu v přebytku 49,1 miliardy korun, meziročně tak byl o 3,9 miliardy vyšší. Schodek obchodu se státy mimo Unii se zvětšil o 6,5 miliardy na 45,7 miliardy korun, uvedl statistický úřad. 

Zahraniční obchod České republiky letos nebude tahounem ekonomiky jako v uplynulých letech, uvedl hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. Řekl také, že přebytek zahraničního obchodu je podle sezónně očištěných dat letos slabší než za stejné období let 2016 a 2017. Naposledy byl za dané období nižší v roce 2015. 

Českému zahraničnímu obchodu podle Kovandy nesvědčí mj. nasycování západoevropského trhu s automobily a hrozba divokého brexitu bez dohody. „Británie je jediným z klíčových obchodních partnerů České republiky, na jehož území jsme letos od ledna do srpna vyvezli meziročně citelně nižší objem zboží. K poklesu došlo ještě ve vývozu na Slovensko, avšak tam se nejedná o tak znatelný propad,“ dodal ekonom. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...